Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, December 17, 2018

Wink..! Wink..!

Assalamu'alaikum.

Wink..! Wink..!

Sebenarnya, aku dah tak tahu nak letak tajuk apa untuk entri kali ini. Kehabisan idea dah ni. Tu yang main letak je tajuk sebegitu. Heh.


Sebenarnya jugak, aku nak update gambar anak pokok kucai yang aku semai dari biji benih, juga dari pokok kucai yang aku tanam. Dia punya seronok tu, tak boleh nak digambarkan. Sudah tentulah suka berganda sebab selama ini semai biji benih kucai yang dibeli tapi satu biji benihpun tak cambah. Ni semai biji benih dari pokok sendiri, tumbuh pulak tu. Memang wajib gembira berganda ni. Haha. Apapun, alhamdulillah. Segalanya adalah dengan izinNya juga. Jangan lupa tu. Heh.




Sedang dok belek anak pokok kucai, ternampak la pulak seekor rama-rama yang cantik ni. Tengok dia macam lemah je. Nak bergerakpun susah. Rupanya, satu sayap dia macam dah patah. Alahai, kesiannya la haiihh.. Harap dia okay la dan boleh terbang balik semula.







Inilah dia pokok asal kucai aku tu. Kiranya, inilah ibu bagi anak kucai tadi. Sekarang, kucai ni dah gemuk balik semula dah sebab semua bunga dia dah habis musim. Mungkin lepas ni aku tak biarkan dia berbunga lagi sebab jika dia berbunga, pokoknya akan jadi kurus. Ini dari pengalaman dan pemerhatian aku la sepanjang aku tanam dan bela pokok kucai ni. Lain orang, lain pengalaman masing-masing, kan? So, jangan nak kecam je kerjanya. Kah..!






Pokok kunyit yang aku tanam kat tanah ni pun punyalah subur. Besar dan lebar daun dia. Mungkin sebab tanah kat situ sesuai untuk pertumbuhan dia. Tapi sesekali, aku ada jugak taburkan baja NPK 15 15 15. Tabur secara rambang je sebab kat kawasan situ ada jugak aku tanam pokok bendi dan pokok cili padi kampung yang tumbuh sendiri.





Pokok terung ni pun aku guna baja yang sama. Dah nampak dah dia punya pertumbuhan. Semakin membesar. Cuma tu la. Serangga kumbang macam ladybird tu suka sangat serang pokok terung ni. Aku dah tak tahu nak buat macam mana dah. Pasrah je la. Aku tak ingat ni terung apa. Yang pasti, bukan terung pipit. Heh.





Dan aku tanam juga anak pokok jambu bertih ni ke tanah. Asalnya aku semai biji kat dalam cawan plastik. Asyik lupa je nak ubah ke tanah. Lagi lambat ubah, lagi lambat la dia membesar. Harap lepas ni dia boleh la membesar dengan jayanya dan mengeluarkan buah yang sedap dan banyak. Aamiin.





p/s: Ini je la kerja aku. Dok kongsi gambar pokok yang aku tanam je. Bosan, kan? Tapi aku tak bosanpun sebab inilah terapi untuk jiwa dan minda aku. 😍😍😍
.

1 Tukang Tembak:

Normala Saad said...

Saya punya kucai tak pernah sekali pun berbunga. Berbelas tahun dah tanam.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)