Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, June 6, 2009

KALAU TERER SANGAT....CUBA LA.....

Assalamualaikum....

KALAU TERER SANGAT....CUBA LA.....

RESEPI MASAK LEMAK CILI API UDANG GALAH + NENAS


BAHAN2:
1 kg udang galah
2 biji kelapa
1 biji nenas mengkal/muda (sederhana besar)
20 biji cili api (kalau tak pedas boleh tambah lagi)
1 inci kunyit hidup
garam secukup rasa
secubit serbuk perisa (jika suka) @ 1 sudu makan gula pasir

CARA2:
1) Kupas nenas, bersihkan dan belah 4 bahagian. Kemudian potong kecil2 tiap bahagian nenas tu.
2) Rebus/celur seketika nenas untuk menghilangkan rasa masam.
3) Kemudian toskan nenas tersebut. Ketepikan dahulu.
4) Potong misai dan ekor udang galah. Bersihkan dan toskan.
5) Parut kelapa dan ambil pati santan sahaja.
6) Tumbuk/kisar halus cili api dan kunyit hidup.
7) Masukkan udang dan bahan kisar dalam periuk.
8) Masukkan pati santan. Masak di atas api yang sederhana. Sentiasa kacau perlahan2 gulai untuk mengelakkan santan pecah minyak.
9) Masukkan garam dan serbuk perisa secukup rasa. Biarkan gulai mendidih seketika.
10) Selepas gulai mendidih, masukkan pula nenas yang telah direbus dan ditoskan tadi. Kacau gulai perlahan2.
11) Biarkan nenas dan udang sebati. Lepas tu barulah tutup api dapur.


p/s: selamat mencuba ya kawan2. Kalau tak menjadi tu maknanya korang memang la tak terer dalam soal masak memasak ni... .muahahaha... (macam la aku terer....ahakkk...)

9 Tukang Tembak:

~KAK AZZ~ said...

sape yg nak amek resepi ni kena bgtau aku dulu ehh...sebab kalau korang tak bgtau, aku takut nanti gulai korang tak menjadi....ekekekeke...

SwapNAVY said...

nak bagitau nie agak2 bila nak ajk dtg umah rasa masakan kak,,,bbaru nak bgaitau nie..

~KAK AZZ~ said...

wakakaka Dez....akak tak pandai masak la wehh....bg resepi je boleh la ekekeke...

pssstt..aritu makan kerang bako kat keramat best tak....hehe..

kucinsiam said...

salam...

kat obe c ritu,x bani nak jeling2 ruangan neh....
takot tinginn...
hihi

~KAK AZZ~ said...

wassalam...

Ween~> dah balik ehh....welkam home dear hikkk...Pasni leh try ehh resepi tu...bg ehem2 rasa k...ekekeke...

Mr P said...

ehem2.. ada ke laki2 nama ehem2.. pelik btl nama beliau.. mesti produk dr ulu2 perak.ala2 gerik gitu.huahua

~KAK AZZ~ said...

Mr P~>wehhh...xbaik la ngutuk2 ni wehh....

ArmaniWhite said...

kaka azz..neh kalo tukar udang ngn ikan bawal neh jadik tak?

~ Cik Azz ~ said...

Nami>

Tukar dengan ikan bawal..??

Boleh aje kot... hehehe..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »