Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, August 14, 2009

GOYANG GERUDI INUL...hikk...


ni la rupa kuih goyang atau kuih ros.....(utk Nami je hehe...)

Assalamualaikum...

Pernah dengar nama kuih goyang? Alaa..takkan tak pernah
dengar kot. Mungkin ada yang pernah makan kuih ni tapi tak
tau apa nama dia. Ada juga yang memanggil kuih ni sebagai
kuih ros.

KUIH GOYANG (....yang bergoyang....bila digoyang....)

Bahan2:

1 1/2 cawan gula pasir
3 cawan santan yang agak pekat (dari 2 biji kelapa)
2 biji telur ayam
5 cawan @ 1 kampit tepung beras
1 sudu teh kapur sirih (untuk merangupkan)
secubit garam
minyak masak secukupnya
acuan kuih ros/goyang

Cara2:

1) Pukul telur dengan gula hingga agak kembang.

2) Masukkan santan dan garam. Kacau perlahan-lahan.

3) Masukkan pula tepung beras sedikit demi sedikit supaya
adunan tidak bergentel. Kacau rata.

4) Panaskan minyak dalam kuali. Letakkan acuan ros dalam
kuali untuk memanaskannya.

5) Bila acuan sudah panas, celupkan ke dalam bancuhan
tepung tadi.

6) Masukkan celupan ke dalam kuali sambil menggoyangkan
acuan supaya adunan yang melekat itu tanggal.

p/s: Jika adunan terlalu pekat bolehlah tambah sedikit santan
cair ke dalamnya. Cubalah buat sekarang, mana tau boleh
buat bisnes raya nanti.....muehehehehe...
.
.

7 Tukang Tembak:

ArmaniWhite said...

alaaaa xde pic ke kak? nk gak tau rupanya..

kang nnt org len try wat kuih goyang, lain lak goyangnya..hahaha

~Kak AZZ~ said...

Nami~> dh ltk pic dah...khas utk Nami sorang je pic tu....ekekeke...


goyang apa gaknya yg lain tu.....wakakakaka.....

Tijah said...

tapi leceh la nak buek ni. order yo sonang. hahahah

~Kak AZZ~ said...

Tijah~> hahaha.....ekau kan ghamai pengikut....suroh yo dorang yg buek....ekau tukang ngarah yo....hehe...

order tu buleh yo..tp kok kono yg kogheh bodonting jgn lak bising...hikk...

ArmaniWhite said...

owh..kuih ni..tau..tau..
sukaaaa sgt kuih ni.. tp alergik tol ngn nama "ros" neh...haisshhh

~Kak AZZ~ said...

Nami~> hehehe tau kan...


oppsss....apsal lak alergik dgn nama tu...jengjengjeng....hahaha

ArmaniWhite said...

ada kisah d sebalik nama tuh..hihi.. mencik tawww...huhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »