Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, August 16, 2009

HENDAK 1000 DAYA....


sedapnya donat ni....nyumm....nyumm...yummyy.....hehe....

Assalamualaikum....

Suka kuih donat..? Suka buat atau suka makan..? Jika suka
kedua2nya iaitu buat dan makan, bolehlah cuba resepi yang
kat bawah ni. Mudah, ringkas dan yang penting jimat belanja
serta bersih. Kalau dah buat sendiri tu, konpem la tau cara nak
jaga tahap kebersihan...Betul tak..?? Muahahahahaha......

DOUGHNUT aka DONAT

Bahan2:

3 sudu makan susu tepung***
4 sudu makan gula pasir***
1 cawan air***
1 sudu makan yis kering (mauripan)***
1/2 kg tepung gandum
1 biji telur ayam
3 sudu makan planta
sedikit gula pasir yg dikisar halus (untuk ditabur)

Cara2:

1) Bancuh kesemua bahan2 *** di dalam mangkuk. Kacau
perlahan-lahan supaya susu tepung tidak bergentel. Tutup
mangkuk dan biarkan seketika sehingga yis naik.

2) Bila *** sudah naik, masukkan pula ke dalam bekas yang
berisi tepung gandum. Uli perlahan-lahan dan masukkan pula
telur.

3) Lepas itu, masukkan pula planta. Uli dengan sebati hingga
doh benar-benar lembut dan tidak melekat ditangan. Perap
adunan seketika sehingga doh naik sekali ganda.

4) Bila doh dah naik/kembang, tumbuk2 doh tersebut untuk
keluarkan udara yang tersimpan. Selepas tu, biarkan doh naik
/kembang untuk kali kedua.

5) Selepas doh naik untuk kali kedua, bolehlah dimulakan
proses menggentel. Ambil sedikit doh dan buatkan bulatan
seperti bola. Kemudian buatkan lubang di tengah-tengahnya.

6) Goreng di dalam kuali dengan api yang sederhana. Bila dah
masak, angkat dan biarkan seketika. Selepas tu bolehlah tabur
kan gula halus ke atasnya.

p/s: Mudah je kan. Kalau tak habis goreng, boleh la disimpan
di dalam peti sejuk. Esok boleh goreng lagi. Kan jimat tuuuu...
Nak letak coklatpun boleh atas donat tu....ikut citarasa sendiri.
.
.

2 Tukang Tembak:

SwapNAVY said...

nak mahal pergi jer beli kat dunkin donut..wakakakakkakak

~Kak AZZ~ said...

Dez~> hahaha Dez....mahal tapi donat dia keras kematu je....tah berapa hari punya donatpun tak tau la...akak dah kena dulu...nmpak kt luar punya la santek rupa donat tu...tapi bila makan...macam nak tanggal je gigi taring akak ni....ekekeke...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »