Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, September 2, 2009

MASAK-MASAK LAGI........

Assalamualaikum...

POPIA GORENG/KUKUS DATANGLAH...(ekekekeke....)...

Bahan2 A:
 1 batang carrot (dihiris nipis)
1 biji sengkuang (dihiris nipis)
10 btg kacang buncis/panjang (dipotong kecil2)

(Semua digoreng separuh masak dengan sedikit air. Angkat bila air sudah kering)

Bahan2 B:
 3 ketul tauhu (yang diramas2/dihancur2kan)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 biji telur
sedikit minyak masak untuk menumis.

1) Tumis bawang putih, kemudian masukkan telur. Kacau2 telur dalam kuali hingga kering.

2) Masukkan pula tauhu dan goreng sehingga tauhu agak kekuningan.

3) Kemudian masukkan saja bahan2 A ke dalam bahan2 B dan letak garam secukup rasa. Kacau sebati dan angkat. Sejukkan.

Bahan2 C:
 1 paket kulit popia (bergantung pada kuantiti inti)
3 sudu makan tepung gandum (bancuh dgn sedikit air sebagai pelekat/gam).
(Masukkan inti ke dalam kulit popia. Gulung dan lekatkan dengan menggunakan bancuhan tepung gandum tadi supaya kulit tidak terbuka).

Goreng/kukus popia yang telah siap digulung tadi.

p/s: Resepi ni aku ambil dari rancangan Ketuk2 Ramadhan yang disiarkan di TV1. Kalau tak menjadi tu jangan lak salahkan aku ya...muehehehe...(aku belum cuba lagi resepi ni tau. KUKUS tu aku letak sendiri... hehe...)

4 Tukang Tembak:

ArmaniWhite said...

popia?ailoikkkk! bleh kata tiap kali berbuka, mesti ada popia..tp bli arr..hihi..

iskk..terliur da tgk popia akak neh

~Kak AZZ~ said...

Nami~> ekekekeke....terliur je kan bila sebut popia....cuba la buat sendiri, boleh dipelbagaikan isi kat dalam popia tu.....


p/s: minggu lepas anak sedara beli popia kt bazaar, punya la sedap akak makan....but after that i got stomachache.....serik dh nak beli....maybe inti popia tu dh di hinggapi telur lalat.....melepek akak asek cirit je...huhuhu...

SwapNAVY said...

nanti dez datanglah umah kak ader lagi x popia bermadu nie...

~Kak AZZ~ said...

Dez~> popia bermadu...??? Ekekekeke....adehh...takleh nak imejin cmne rupa popia bermadu tu...hekkk...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »