Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, September 4, 2009

RESEPI LAGI...

Assalamuaikum.....

Meh cuba resepi tart gulung ni. Resepi ni kawan aku yang bagi. Susah jugak nak mintak resepi kat orang ni ekk... Hmmm, aku tebalkan aje muka masa mintak resepi ni.... Ekekekekeke....



gambar hasil dari google aje....hehe

TART GULUNG KU MILIKMU...(ahakkkk....)

Bahan2 untuk kulit:

250g/1 buku butter
1 biji kuning telur
3 sudu makan susu pekat manis
2 sudu makan lemak sayur
2 sudu makan tepung jagung
1 sudu teh esen vanilla
secubit garam (tak nak letakpun tak apa)
tepung gandum ikut lembut (bila diuli tak melekat dijari)
2 biji kuning telur + 1 sudu makan pati oren (sebagai hiasan)

Cara2:

1) Pukul telur dengan butter hingga sebati. (Jangan pukul sampai kembang).

2) Masukkan lemak sayur, esen vanilla, susu pekat, garam dan tepung jagung. Gaul hingga sebati.

3) Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit. Uli sehingga adunan tidak melekat dijari. (Jangan terlalu lembut atau terlalu keras).

4) Masukkan adunan ke dalam acuan tart. Pam acuan tersebut perlahan2 untuk mengelakkan adunan patah.

5) Potong adunan yang telah dipam tadi dan letakkan jem nenas ke dalamnya.

6) Gulung dan sapukan campuran kuning telur dan pati oren di atasnya sebagai hiasan. Bakar dalam oven sehingga masak.

Nota: Jem nenas tu pandai2 la korang buat sendiri ehh...hehe.

p/s: Aku tak suka tart yang terlalu rapuh dan lembut sangat. Nanti mudah cemekik.... hahakkk.... (cemekik =tercekik)..

2 Tukang Tembak:

SwapNAVY said...

rayer nanti mantap punyer kuih..nie yg tak sabar2 nak pergi berayer nie..

~Kak AZZ~ said...

Dez~> akak bagi resepi je...lom tentu lagi buat ke tak kuih2 tu semua....ekekekeke....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »