Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Kata bukan sebarang kata..

Buat BAIK dapat PAHALA.. Buat JAHAT dapat DOSA.. PILIHAN ada di tangan kita..

Tuesday, November 17, 2009

KUIH BUNGA KEMBOJA

Assalamualaikum.........

Aku nak kongsi resepi yang aku salin/ambil dari satu program tv RTM
masa bulan puasa hari tu. Aku belum cuba lagi buat kuih ni. Apapun,
aku harap korang cubalah dulu ya. Lagipun, raya haji dah nak dekat ni.
Hehe...

KUIH BUNGA KEMBOJA

Bahan2:

10 biji telur ayam (gred A)
1 cawan air daun pandan
2 cawan santan pekat
500g gula pasir
230g tepung gandum
sedikit garam (ikut rasa)

Cara2:

1) Panaskan acuan kuih terlebih dahulu di dalam oven.

2) Pukul kesemua bahan sehingga benar2 sebati/kembang.

3) Bila acuan sudah panas, keluarkan dari oven dan masukkan adunan
tadi ke dalamnya.

4) Bakar sehingga masak. Lakukan sehingga adunan habis (seeloknya
biarlah ada banyak acuan, cepat sikit proses pembakaran).

***Lagi elok jika ada oven yang mempunyai api di atas dan bawah.

p/s: Aku saje je letak resepi2 kat dalam blog ni sebagai rujukan bila
aku memerlukannya kerana aku memang tak pandai dalam soal masak
memasak ni... (sekian, terima kasih....)
.

4 Tukang Tembak:

maiyah said...

slmt ari raya, kalo dh siap kuih ulor2 kat kita :)

Erna said...

tak samo ko resepi tu.dengan yang namo e kuih bombai tu...nanti akak cubo lah kak azz..tapi mano gambar acuan e, dio orang tu guna acuan yang camano...tak saba nak cubo ni...kek rumah akak ni..kaki makan sumo e..apo yo yang akak masak sumo dimakan...

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> slmt hari raya jugak....kuih tu tak tau la buat ke tidak....kalau buat nnt dihantarin ya....hehe...:)

~Kak AZZ~ said...

Erna~> kuih bombai..?? Tak ponah donga lak kuih tu....huhu...

acuan ehh samo dgn kuih bakar ghaso ehh laa....kek ghumah ni ado yo acuan tu, tp dh tosolit mano tah...sobab bokurun tak buek....lopeh tu akak sorang tu amek bawak g kek ghumah dio lak....

elok la kalau smuo pomakan, takdo la mombazir yo kan...kdg2 bilo kito masak tp takdo yg nak makan, kocik gak ati...huhu...

Next Post Previous Post Home