Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, November 21, 2009

TAZKIRAH: BUMI dan KUBUR...

Assalamualaikum.....

(Untuk renungan aku...dan juga semua...)

Imam Anas bin Malik r.a berkata bahawa BUMI setiap hari akan ber-
kata2:

1) Wahai anak Adam! Kamu berjalan di atasku, kamu akan kembali ke
dalam perutku (kubur).

2) Wahai anak Adam! Kamu berbuat maksiat dan dosa di atasku, kamu
akan disiksa di dalam perutku (kubur).

3) Wahai anak Adam! Kamu bergurau di atasku, dan kamu akan
menangis di dalam perutku (kubur).

4) Wahai anak Adam! Kamu makan makanan yang haram di atasku,
dan seluruh binatang azab akan memakan kamu di dalam perutku
(kubur).

5) Wahai anak Adam! Kamu bersuka ria di atasku, dan kamu akan
merasa susah sengsara di dalam perutku (kubur).

6) Wahai anak Adam! Kamu mengumpulkan barang2 haram di atasku,
tetapi kamu akan hancur di dalam perutku (kubur).

7) Wahai anak Adam! Kamu bersikap sumbang di atasku, tetapi kamu
akan menjadi hina keji di dalam perutku (kubur).

8) Wahai anak Adam! Kamu berjalan dengan sinar cahaya yang terang
di atasku, tetapi kamu akan tinggal dalam kegelapan gelap gelita di
dalam perutku (kubur).

9) Wahai anak Adam! Kamu berjalan dengan bersuka ria di atasku,
tetapi kamu akan bersedih sengsara di dalam perutku (kubur).

10) Wahai anak Adam! Kamu berjalan untuk berkumpul dan berhimpun
di atasku, tetapi kamu akan tinggal keseorangan di dalam perutku
(kubur).

Dari riwayat yang lain pula, bahawa KUBUR setiap hari menyeru kepada
manusia 5 perkara:

1) Aku rumah yang terpencil, maka kamu akan senang dengan selalu
membaca al-Qur'an.

2) Aku rumah yang gelap, maka terangilah aku dengan selalu bangun
sembahyang malam (Tahajjud).

3) Aku rumah yang penuh tanah dan debu, maka bawalah amalan
soleh yang menjadi harapan.

4) Aku rumah ular berbisa, maka bawalah amalan "Bismillah...
hirrahmanirrahim" sebagai penawar.

5) Aku rumah pertanyaan Mungkar dan Nakir, maka banyakkanlah
amalan dengan membaca "Lailaahaillallah Muhammaddarrasulullah"
supaya kamu dapat jawab kepadanya.

p/s: _______________(sila isi sendiri....)
.

6 Tukang Tembak:

cHeRyNa PiReS said...

aduii kakk...malam2 macam nieh, dengar lagu ayat2 cinta...pastu dgn sorang2 lagi..mmg kena nieh!

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha...ekekekeke.....masyukkk....hikkhikk...nnt akak push lagu yg "tu" kat belakang ehh....wink2...


*tongah sodih sobona ehh ni...huhu...

Erna said...

salam kak Azz...

timo kasih..tulisan tu..meningatkan kito sesamo insan..apo yang sodih tu azz...jangan sodih yo...happy la..ko tak pun baco buku katon..biar rinag hati tu..

~Kak AZZ~ said...

Erna~> samo2....utk akak sobona ehh tu...sobab dh makin lupo dah ni huhu....tu yg sodih na bona tu.....


**sodih yoo....buek ehh tak jugak....adoiii....berilah aku petunjuk ya Allah....

maiyah said...

satu peringatan yg bagus buat yg slalu terlepas pandang :)

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> ya betol....


(terutama skali utk saya.....mangaku je la kan....)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »