Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, December 30, 2009

HISTERIA: TOLONG...!!! JANGAN KACAU AKU...!!!

Assalamualaikum...

Histeriaaaaaaaaaa......!!! Haaaaaa...!!! Ada tak di antara korang yang pernah mengalami histeria ni. Tak kiralah samada ianya berlaku pada diri korang sendiri, ataupun pada kawan2 korang. Ada yang nak berkongsi pengalaman tak..?? Jom la kongsi, buat apa nak malu... huhuhu....

Pertama kali aku saksikan histeria ialah sewaktu aku menjalani kursus menaip dan trengkas di FELDA tuuutttt.... Masa ni umur aku baru je 18 tahun dan sedang menunggu SPM. Akupun tak pasti macam mana kejadian tu boleh menimpa kawan aku. Secara tiba2 je dia meraung, mengilai dan menangis. Dah la masa tu nak dekat senja dah. Meremang sehhhh bulu romaku yang mulus ni.... hahaha...

Bila azan maghrib berbunyi je, kawan aku tu pun mulalah semacam je muka dia. Dengan rambut dia yang panjang mengurai sampai ke tumit, pastu dengan lebatnya lagi, menambahkan lagi rasa cuak kat kitorang yang satu dorm dengan dia ni. Dia mula meraung2 tak keruan. Aku jadi kecut jugak la. Tapi aku kuatkan semangat. Mulut memang tak putus2 baca ayat2 Qur'an. Aku main baca je mana2 ayat yang terlintas kat hati. Rasanya macam dah tak sempat dah nak pilih2 ayat ni. Keadaan agak kelam kabut... Maklumlah, semua yang ada kat dalam dorm tu rata2 masih muda remaja. Mana mungkin nak hadapi perkara sebesar itu kan...



Ketua dorm mula memanggil warden. Senja tu memang betul2 menguji tahap keakraban kami. Mana2 yang tak kuat semangat tu, kitorang suruh dorang duduk diam2 kat sudut bilik dan suruh dorang mengaji. Ada yang dah menangis kerana takut. Ada jugak yang menggigil2 badan dia menahan diri dari tersampuk. Dan, aku pulak bertindak sebagai penenang.... walaupun sebenarnya akupun tak berapa nak tenang dah ni... Kontrol bebb....hehehe....

Lepas je selesai solat maghrib secara bergilir2 (kerana menjaga kawan aku tu dari lari menerpa keluar bilik), wardenpun sampai dengan beberapa orang lelaki dan seorang makcik. Aku rasa makcik tu bomoh. Kawan2 akupun cakap camtu gak. Ni la kali pertama aku tengok bomoh sebenarnya. Masa tu kawan aku tu tengah baring terlentang memandang siling bilik. Seriau aku tengok mata dia yang besar dan bulat tu. Dan..... dalam waktu yang sama kelihatan 2/3 ekor belalang hijau berkeliaran kat dalam bilik tu. Kami sama2 mengejar belalang yang dikatakan pelesit tu dengan penyapu lidi. Makin dikejar, makin kuat pulak bunyi pelesit tu. Lagi la meremang bulu roma... Bila dapat je, terus kitorang bakar pelesit tu dan cabut kepala dia... Aku tengok je aksi yang akak ketua dorm tu buat.



Pastu, makcik bomoh tu suruh kitorang pegang seluruh badan kawan aku tu. Aku pegang kuat2 sebelah kaki dia. Kawan2 yang lainpun pegang gak. Takut dia meronta2 je nanti. Bomoh tu mulalah baca mentera. Kumat kamit mulut dia membaca sambil mengunyah sirih. Tak lama lepas tu, diapun ludahkan sirih tu kat tapak tangan dia dan sapu kat kedua2 bahagian betis dan kaki serta tangan kawan aku tu. Masa ni la aku rasa geli je nak pegang kaki kawan aku tu. Ya la, siapa yang nak pegang kaki tu kalau kaki tu dah merah2 dek airliur bercampur sirih kepunyaan bomoh tu kan... Aku tengok kawan2 yang lain pun sama cam aku jugak.....muahahahaha.....

Makcik bomoh tu perasan tau yang kitorang dah tak pegang kaki dan tangan kawan kitorang tu. Diapun dengan nada suara yang macam nak marah, suruh kitorang pegang balik semula. Akupun terus la gunakan kain batik yang kawan aku pakai tu sebagai pelapik tangan. Yang kelakarnya, kakak angkat aku siap jungkit2kan jari dia masa nak pegang kaki tu.... Dia bukannya pegang betul2, setakat pegang kat hujung2 jari je....lagi la teruk dari aku....huahuahua.....

Tak lama lepas tu, aku tengok kawan aku tu dah mula reda tapi mata dia masih lagi buntang memandang siling. Bomoh tu sampai suruh kitorang tutup mata dia dengan bantal sebab sekor pelesit masih lagi berkeliaran kat dalam bilik tu. Tiba2 kawan aku tu menjerit dan terus meronta2. Kuat wooo suara dia dan suara tu tidak seperti suara dia yang sebenarnya. Garau dan bergema semacam je. Pastu dia mula menendang2 sampai tercampak Qur'an yang kakak angkat aku pegang. Terus kakak tu gementar. Bomoh tu suruh aku pegang kuat2 kaki kawan aku tu. Seingat aku la,memang aku pegang sekuat yang boleh sampai nampak bekas lebam kat betis dia....



Dipendekkan cerita, hampir tengah malam barulah kawan aku tu dapat ditenangkan. Itupun kitorang takut2 jugak kalau tiba2 je dia buat hal lagi. Tapi bomoh tu kata, kawan aku tu dah keletihan bertarung dan akan tidur sampai keesokannya. Bukan tidur yang sebenarnya tau, tapi dia telah "dipengsankan" oleh bomoh tersebut.... huhuhu...

Keesokannya, bila kawan aku tu sedar je dari tidur/pengsan, terus dia tanya kenapa badan dia rasa sakit2 dan lebam2 sana sini. Dia tak ingat apa yang berlaku ke atas diri dia malam tu. Cuma yang dia ingat, dia "terkena" sewaktu berjogging selepas subuh kat hujung padang di bawah sebatang pokok yang rendang. Dia kata macam ada suara yang memanggil nama dia untuk datang kat pokok tu.. huwaaa.. Nasib baik masa tu aku skip jogging. Selepas kejadian tu, aktiviti ber jogging sesudah subuh diberhentikan dengan serta-merta.

Sekian kisah benar yang berlaku suatu waktu dahulu.. Semoga cerita ini menjadi iktibar kepada kita semua... Gembira biar ada batasnya...

p/s: Antara wang ringgit dan pengalaman, yang mana satukah paling tinggi nilaian harganya... Wang ringgit boleh dicari, tapi pengalaman akan tetap bersemadi di hati...
.

12 Tukang Tembak:

hatim a.r said...

woh histeria ni bahaya tau.kalau x kuat smangat boleh bjangkit kat org lain pulak.nasib baik sy x penah bdepan ngan bende2 cmni

maiyah said...

buat seram lak pepagi ni, smbil baca sambil toleh kiri kanan ni

Erna said...

salam kak azz...ponah jugak tengok maso bolaja dulu..yang histeria tu..bejangkit2..ado yang sorang tu lagi terok...masa tu..balajat kek kodah nun..pert..bilo..orang sumo tak soda..bilo dah menjerit2 tu..tongah malam diao poi koun..buek bateh pulak....bangun pagi..tengok dio takdo..rupo e kek kobun..masih lai menyangkul....dah siap pun bateh berekar2 tu...kengkawan..terus tangkap dio bawak pi spital..

Si budak Aboi said...

histeria? waa..base budak2 pompuan yg kena kan..!

~LP Lum~ said...

huhuu...dlu msa kat asrama kat pilah selalu tgk member2 kna.. akak blh bca pengalaman sy kat post sy.. :)
http://mizfantasy.blogspot.com/2009/11/cerita-benar-knkp.html

ArmaniWhite said...

iols seram la tgk org kena histeria ni kak.. tp ada kwn masa kat kampus dulu, org kena histeria, dia pun nak.. beriya dia jerit2 & nanges2...igt kena gak.rupanya, drama queen! wakakaka.. attentin seeker tol

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> ha'ah....mmg berjangkit. Sebab tu kena asingkan dorang yg kena histeria ni...

Ko kan kuat semangat Tim...takde hal la kalau kena pun....hehehe...

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> hahaha.....baca sambil nyuruk bawah meja ehh....

~Kak AZZ~ said...

Erna~> fuiyoooo.....hebat tu.. Mesti banyak bondo alah yang dah masok kek dalam badan dio tu...tu yg jd kuek somacam yoo tu...Tapi, lopeh tu bilo dio dah sodar, konpem badan dio ghaso sakit2....

~Kak AZZ~ said...

Aboi~> kannn.....apsal budak pompuan je yg kena ehh.. Nak jugak tengok budak lelaki kena histeria ni...muahahaha....

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> Linda.....kek Pilah tu mmg banyak antu kott....huahuahua....ooopppssss....!!!

okay, nnt akak baca ehh.....tenkiu share cerita....

~Kak AZZ~ said...

Nami~> wakakakaka....boleh jadi pelakon terbaik la kawan uollss tu... Tapi kan, org kata kalau kita suka ngajuk2 benda camni, nanti akan jadi betol2 kat kita.....takutttt....huhuhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »