Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, February 17, 2010

MANA LAGI BEST: ANAK IKAN atau BAPAK IKAN...ahakkk...

Assalamualaikum.....

Macam mana dengan cuti korang...?? Hepi...?? Boring...?? Sedih...?? Ataupun hottt...?? Hahaha.... musim kemarau ni memang senang sangat nak marah. Silap sikit je, mulalah panas je cuping telinga tu. Tapi, tu bukannya aku... Aku maintain cooollll bebbb.... ekekekeke....

Jom tengok aktiviti aku hari ni. Aku tukarkan air kolam ikan keli ni sebab dah lama tak hujan. Air dah mula berkeladak, takut pulak ikan keli tu pengsan. Kalau setakat sekor je yang kojol, takpe la lagi. Buatnya semuanya terapung, termasuk yang sebesar betis aku bak bunting keladi ni haa, jenuh gak wehhh... Tak larat aku nak menyiangnya nanti. Dah la masa nak kenduri hari tu, aku siang ikan keli hidup2 ni sampai terbelah jari jemari aku yang mulus ni... Sian aku, terpaksa menahan sakit bila kena cuci ikan tu dengan garam kasar dan limau kasturi. Pedih tau... sobbbss... sobbsss...

Namun aku berbangga kerana telah berjaya menyiang 2 kilo ikan keli hidup sampai bersilat2 aku dibuatnya. Nasib baik aku tak pengsan sama bila tengok darah ikan tu yang habis memercik kat badan, muka, tangan dan rambut aku. Kira boleh buat menantu la aku ni kan... hahakkk... Elehhh, korang nak siang ikan kembung yang dah keras kejung tu pon terkial2, jangan nak cakap banyak la yaa.... lesinggg kangg baru tauu... muahahaha...



Tu dia.... Besar wooo ikan tu.... (Sama besar dengan betis aku gamaknya.... huhuhu...)



Hahaha.... air dah takde. Masing2 mencari tempat berlindung... (Himpitt.....jangan tak himpittt......heuheuheu.....)



Nasib baik aku tak ketok kepala ko dengan kayu tu....huhuhu..



Mula2 makanan tu takde... tapi bila air dah kering je, makanan tu timbul. Keli ni muntahkan ke makanan tu ehh...



Lagi bapak keli bersama dengan anak2nya... Ibu keli takde, dia tengah sibuk mencari bapak lain... huahuahua..


p/s: Antara anak ikan dengan bapak ikan... yang manakah paling senang dan sedap untuk DIGORENG..?? Lalalalalala....
.

11 Tukang Tembak:

Erna said...

azz..memang terar la bolih siang 2kg ikan keli..kalau akak..tak makan la ..boto kato azz..ikan kembong yang kers kejong pun tak siang..bukan ikan kembong yo..sumo ikan akak tak siang..akak tau masak yo..

hatim a.r said...

wallamak kalau goreng garing pastu buat sambal sket mmg mengancam ah!!!!yg akak siang tu keli beli ke keli bela?sampai hati ke nk makan ikan peliharaan huhu mcm sadis je;p

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

wah nie ikan faberet den nie kak..

den suko yg sdang2 aje.. manis2 aje isinya.. kalo yg kocik sgt 2, xde isi.. kok yg bapaknya dah tawar... xsodap... :))

maiyah said...

bleh wat jual nih, kalo sy goreng anak jek sbb bapak nnti bleh mmbiakkan lagik ngeee

Ah Fatt said...

ko x jual keli ker? hehe

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> huhuhu....Memang dah diajar dr kecik kak nak siang ikan keli ni.. Pastu kena pandai cari darah beku keli tu. Darah beku tu kena buang, kalau tak nnt keli tu makin hanyir...

Untung la akak tak payah nak siang2 ikan ni semua...hehe...

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> kannn...keli goreng garing mmg superbb la...hehe..

Yg akak siang 2 kilo tu keli beli....stended size. Keli bela ni jrg amek la.. Kalau amek pon sekor dua je....Tu mak yg siang sbb kalau akak yg siang mmg tak makan punya laa....Sadis gak kdg2 tu...hehehe....

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> Wassalam Linda.... muahahaha...Sedapkan keli garing buat sambal cili padi....malatoppp....haha...

*sama la...akakpun suka yg sedang2 saja....;)

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> hahaha....bapak nk membiak cmne kalau dh emaknya takde.... So, kena la tinggalkan anak tu sikit bg kat bapak....hua3...

~Kak AZZ~ said...

Ah Fatt~> ni bukan utk jual la Fatt. Just utk suka2 je...pastu sbg lauk emejensi yg freshh....hehehe...

*jiran kt depan rumah ni ada bela keli utk jual...So, beli je la kt dia....haha...

PROJEK KELI KANVAS said...

Salam 1 Malaysia :)...nk tahu info sempoi dan best pasal ikan keli...mai singgah sini
http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »