Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, February 13, 2010

WASPADA: 9 JENIS ANAK SYAITAN...

Assalamualaikum....

Umar al-Khattab r.a. berkata, terdapat 9 jenis anak syaitan:

1) Zalituun.
~> Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Kerjanya menggoda manusia supaya terus berbelanja lebih dan membeli barang2 yang tidak perlu.

2) Wathiin.
~> Pergi kepada orang yang mendapat musibah dan menghasut mereka supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3) A'awan.
~> Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat serta berseronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4) Haffaf.
~> Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat2 maksiat supaya terus lalai. Contoh: Disko, kelab malam dan tempat yang menyediakan minuman keras.

5) Murrah.
~> Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yang sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini akan terus tenggelam dalam keseronokan dan keglemeran.

6) Masuud.
~> Duduk di bibir manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yang datangnya dari mulut.

7) Daasim (Berilah salam sebelum memasuki rumah).
~> Duduk bertenggek di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke dalam rumah, Daasim akan bertindak agar berlakunya keruntuhan rumah tangga seperti suami isteri bercerai, suami bertindak ganas dengan memukul isteri, isteri hilang pertimbangan lalu bertindak menuntut cerai, penderaan terhadap anak2 serta pelbagai lagi bentuk keruntuhan rumah tangga.

8) Walahaan.
~> Menimbulkan rasa was2 dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat yang pastinya akan menjejaskan ibadat2 yang lain.

9) Lakhuus.
~> Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah matahari/ api.

Dan yang paling teruk sekali ialah:

ISETAN ~> Membuat karnival jualan murah lalu melalaikan para pembeli sehingga mengabaikan waktu solat dan mengakibatkan pembeli membeli barangan yang tidak perlu. Orang yang suka dengan pem baziran ini sebenarnya tergolong di dalam keluarga SYAITAN...

p/s: Teruslah menjadi hamba ALLAH yang sejati dan bukannya terus menerus menjadi hamba SYAITAN yang dilaknati.

(anak setan yang selalu dekat dengan aku ialah nombor 5 dan 8. Yang nombor 6 tu kadang2 je datang kat aku.... ekekekeke... Camner lak dengan korang.... muahahaha....)

8 Tukang Tembak:

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

hehehe... den pun yg slalu dtg no 5... ;p

thanx kak eik... :)

ArmaniWhite said...

no 5 & 8 jugak.. 6 tu dulu selalu gak la.tp sejak duk kat JB ni, dah teramat kurg dah..selamattttttt..ahakss!

hatim a.r said...

saye punya no 1 tu kak!!!buat bengkrap je cehhh.thanks for the reminder kak!!tapi spesis setan last tu,isetan hanya menyerang orang2 yg ke kl je

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> wassalam Linda...
hahaha....tu la...no 5 ni asek ngekor je mana kita pegi kann...

*sama2...:-)

~Kak AZZ~ said...

Nami~> serupa la kita ni.... Akak masa dok jb pon no 6 jrg dtg dekat... sbb penat keje xde masa nk amek tau hal org lain...haha...

Dok kat sini kena pandai melarikan diri...kalau tak mmg konpem no 6 tu melekat ngalahkan belangkas je nnt... Haru wooo kalau dh melekat ni...huhuhu...

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> hahahaha...Selagi ko dok kt sana selagi tu la no 1 tu dtg bertenggek kt atas cuping telinga ko tu... Baik cepat balik Nilai...hehehe..

*Sama2 Tim...reminder ni utk semua...termasuk la utk akak jugekkkk... hua3..

Erna said...

azz..akak yang ISETAN tu je yang tak pernah dapat mengacau akak..yang lain2 tu rasanya pernah..sebelum sedikit demi sedikit akak balingkan dia untuk menguatkan kethanan diri sendiri..

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> hehehe....sobab ISETAN tu kito kono poie kek dio...baru kono goda.... Yg lain2 tu mmg salu ado kek kito...tu yg payah sikit nak monahan godaan dio tu...

Akak baling dorang dgn apo tu kak...hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »