Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, March 5, 2010

LUKANYA SUDAH SEMBUH....NAMUN PARUTNYA MASIH ADA.... Episod 1

Assalamualaikum.....

LUKANYA SUDAH SEMBUH....NAMUN PARUTNYA MASIH ADA.... Episod 1:

Pagi Jumaat yang indah...! Seorang gadis cilik berusia 9 tahun yang tubuhnya agak tembam sedang bersiap2 untuk ke sekolah. Sementara menunggu si ibu menyiapkan sarapan pagi, si gadis cilik ini duduk di tangga sambil menyarung stokin di kaki. Manakala si abang pula telah siap menanti si adik di luar rumah sambil sesekali menjerit supaya cepat sedikit. Namun si adik masih terus setia menanti pisang goreng panas yang bakal dihidangkan oleh si ibu...

Si cilik terus menanti dan menanti dengan penuh kesabaran. Sesekali terdengar suara 'manjanya' bertanyakan si ibu.. "Mak nak goreng apa tu...". Dan si ibu dengan lembut akan menjawab.... "Nak goreng pisang ni haa...". Dan jawapan ringkas si ibu membuatkan si gadis cilik itu tersenyum gembira...

Si cilik manis terus memerhatikan ibunya membuat kerja. Mula2 ibu menuang minyak kelapa ke dalam kuali. Angin pagi yang nyaman bertiup dengan ramahnya menerusi tingkap yang terbuka luas di depan tungku dan seterusnya keluar menerusi tingkap yang berada di sebelah tangga tempat si anak memakai stokin. Kemudian si anak melihat si ibu menuang sekali lagi minyak ke dalam kuali sambil berkata2 di dalam hatinya sendiri... "tadi kan dah tuang... Apsal nak tuang lagi...?".

Belum sempat si anak bertanyakan soalan itu kepada si ibu, tiba2 dia terbau sesuatu yang hangit dan dalam masa yang sama dia dapat merasakan bahawa kepalanya panas seketika. Si anak jadi kaget seketika dan terus meraba2 kepalanya. Manakala si ibu terus sahaja berlari mendapatkan si anak dan memasukkan kepala si anak ke dalam kain batik yang sedang dipakainya. Sambil menangis kesal, si ibu terus menggosok2 kepala si anak untuk memadamkan api yang sedang rakus membakar rambut si anak..!!!

Setelah pasti tiada lagi api yang merebak, si ibu teringat pula pada kuali yang masih ada sisa bola2 api di dalamnya. Segera si ibu mengangkat kuali tersebut dengan jarinya tanpa menggunakan pelapik, dan terus mencampakkan kuali tersebut ke luar dapur. Akibatnya, ibu jari si ibu melepuh sedikit. Tak apalah.... kerana yang penting sekarang ialah si anak yang sudah terbakar rambut dan melecur kedua lengannya..!!!

Si abang yang sedang menanti di luar terus meluru masuk ke dapur dan bertanya kenapa..? Tatkala melihat keadaan si adik comelnya itu, terus si abang menangis. Si adik pula rilek je... ishh... ishhh... ishhhhh... Terus si ibu menyuruh si abang pergi ke sekolah sendirian dan ibu membawa si adik berjalan kaki hampir 3 kilometer menuju klinik desa yang berhampiran. Untuk ke klinik tersebut, terpaksa melintasi kelas si anak tadi kerana klinik terletak bersebelahan dengan kawasan sekolah. Dan kedua beranak ini terus di bawa ke hospital daerah yang berhampiran dengan menaiki ambulan...

Sesampai sahaja ke hospital tersebut....

Ehhh.... panjang la pulak cerita ni. Sambung lain kali je la ehh... Itupun kalau ada permintaan la kann... Kalau takde yang minta sambung tu, aku ucapkan terima kasihhhhhhhhhhhh....... ( sila sebut seperti Datok David Arumugam yaa.... hikhikhik...).

p/s: Hidup ini umpama roda. Ada kalanya kita berada di atas dan ada ketikanya kita terus jatuh bedebappp ke bawah... Apa yang pasti lagi nyata adalah kita semua tetap akan kekal di bawah SANA....

12 Tukang Tembak:

~LP Lum~ said...

salm kak azz~

alahai...... spoil btl ar akak nie... ngah sodap2 baca tetba d tamatkan lak... smbung ar citer 2 kak... nak tau gak apa kesudahannya....
plz..plz..plz...
(smbil wat muka pling comey sekali) ;p

amie said...

iskkk..
apsal sekarang nih citer kat blog sume nak biar tergantung aja..
baru nak piling..
sobss

ArmaniWhite said...

haishhhhhhh kaka azz neh..men seprais2 plak.. hukkkk

Erna said...

azz..sambong jangan tak sambong..tergantong yo..takdo penghujung..

hatim a.r said...

akak ada bakat tulis novel!!!!orang sastera ropenye!sila sambung sekarang!tak suko den separuh jalan ni buat saspen je

cHeRyNa PiReS said...

adoii,tengah feel (dahlah susah nak online skang!) tibe2 akak berentikan plak cite nieh...sodeh sha!:(

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> wassalam Linda.... hahaha... kalau nak abehkan cerita, takut nnt panjang berjela lak... So, kena la ada episod seterusnya....

tungguuuuuuu....hehehe...

~Kak AZZ~ said...

Amie~> Biasa la Bubu.... kunun2 macam skrip drama la kann.... muahahaha...

Yg ko sedih apsal lakk... Citer lom abeh lg dah siap nangeh2 dulu dah... wakakakakakka....

~Kak AZZ~ said...

Nami~> huahuahua.... best pe main seprais2 ni...


sepraise........ sambil buat2 muka terkejut...hikk3

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> huhuhu.... idea lom datang la kak, cmno nak sambong...

~Kak AZZ~ said...

Hatim~> hehehe... mana ko tau akak org sastera... Hahaha....jeng3...

Alaaaa.... sabar je la dulu... Kalau ada rezeki nnt, dpt la ko baca kesudahan citer ni....

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Sha.... huhuhu.... akak lotih la nak susun ayat kek cito ni.... Kang kok tak kono ayat ehh kok jadi cito katun lak sudah ehh nnt... hehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »