Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, June 26, 2010

SHOPPING: Beza di antara berkira dan mengira...

Assalamualaikum...

Semalam aku keluar ke bandar. Macam selalu la, hujung bulan. Dan macam selalu jugak, pergi tempat yang biasa untuk membeli barangan keperluan. Salah satu barang keperluan aku adalah seperti gambar di bawah. Bukan sebotol, bukan dua botol, tapi tiga botol maaa... hahaha... Lagipun dah ada yang siap pack sekali tiga botol dengan pelbagai perasa, apa lagi rembat je la sebungkus. Tiga botol baru rm10.88... Kalau sebotol harga camtu, akupun tak hengen nak beli aiihhh... Baik aku minum air kosong je.... hahaha...


Selesai membayar, aku duduk kat luar kejap sementara menunggu emak dan kakak ipar aku yang masih ada kat dalam tempat menghabiskan duit tu... hehehe. Sambil-sambil tu, aku periksa la balik semula resit pembayaran tadi. Memula tu memang agak cuak jugak la sebab aku tengok barang takde la banyak sangat, tapi bila tengok jumlah yang kena bayar tu, rasa macam ada yang tak kena je ni....


Jadi, akupun mulakan la langah-langkah pengiraan. Mula-mula tak perasan lagi ni. Lama aku tenung kertas resit tu. Haaa, lepas tu barulah aku dapat detect mana silapnya. Rupa-rupanya air yogurt yang aku beli sebungkus tu telah dikira sebagai dua bungkus. Maknanya harga rm10.88 tu telah dikali dengan dua. Dah jadi berapa tu..?? Mana orang yang terer matematik ni, cepat kira... 10.88X2=??? Terus je aku pergi kat kaunter yang lain, dan beritahu pasal kesilapan tu. Mujurlah cashier tu okay, pastu dia suruh pakcik guard check barang-barang kat dalam troli aku, tengok betul ke cuma ada sebungkus je air yogurt tu. Pakcik tu pun kata memang ada sebungkus je. Maka dapatlah balik semula rm10.90 yang terlebih punch tadi. Walaupun cuma rm10.90, itu dah kira besar dah tu. Lepas la kalau nak neli topap seploh hengget, pastu beli kuih seketol dengan air suam segelas.... kann... hahaha...



Tak lama lepas tu, aku masuk balik semula untuk bayar sayur-sayur mak aku pulak. Kena la rm15.10. Aku bagi genap-genap rm15 dulu sementara aku nak cari duit seposen tu. Tak boleh ke kalau cashier tu cakap cmni je kann... "Takpe la 10sen tu, kira halal je laa.." Takde maknanya weyyy... Dia tetap akan tunggu sampai la ko jumpa 10 sen tu...

Nota bernas campur sengal: Berhati-hatilah dalam membeli-belah ni. Periksa betul-betul resit dan pastikan barang apa yang kita beli. Tak salah rasanya jika kita buang sedikit masa untuk melakukan pemeriksaan sebelum memasukkan barang ke dalam kereta. Mungkin jika terkena sekali kita tak perasan dan tak kisah. Tapi bagaimana jika ianya berlaku berkali-kali tanpa kita sedari..?? Dan ini kali kedua berlaku kat aku, yang aku check resit la.. yang aku tak check tu aku tak tau la camner... kann.. Buat apa kita nak bazirkan duit kayakan tokey-tokey tu kann... 10sen pon kalau dikumpul, lama-lama membukit jugak, apa lagi seploh hengget... GOLAK BOSA DAN MAKIN BOSA LAA PERUT TOKEY-TOKEY TU... Camni dia gelak.... hahahahahahaha... *sambil tuang-menuang dia akan cakap, manyak BODOH itu olang... hinnsss3....*

4 Tukang Tembak:

cHeRyNa PiReS said...

teruk tuh kak azz..kalau dia tak sengaja takpelah, tapi camne kalau sengaja? ada kedai mmg suka cari untung. nasib baik ada pengguna cam kak azz..thanks for the reminder:)

Tijah said...

kekadang dio sengajo yo tu. dah salu bona donga kes mcm ni kek pasarayo

~Kak AZZ~ said...

cHeryna~> Tu la pasal... Sbb tu makin bnyk cawangan yg dorang dapat bukak... kan... huhuhu..

~Kak AZZ~ said...

Tijah~> Dah solalu donga, tapi masih ado yang amek mudah... Sayang bazirkan duit cmtu yoo... Kok sodokah an kek masjid, dapek gak pahalo... sodokah an kek tokey2 tu, apo yang dapek... kannn....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »