Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, August 18, 2010

SHARING: Is caring maaa...

Assalamualaikum...

Sekadar nak kongsi info yang aku ambil dari suratkhabar Utusan. Ya la kan, kadang-kadang kita ni beli bermacam-macam jenis suratkhabar tapi bukan semua muka surat yang kita belek dan baca bergantung kepada minat masing-masing yang menjurus ke arah mana. Kalau peminat bola, dah tentu la dia cari berita berkaitan dunia bola. Kalau minat gossip, konpem la dia akan cari kat murai.com ataupun forum.cari... Kalau yang minat memasak, mestilah dia cari ruangan yang berkaitan dengan resepi dan tips dalam memantapkan lagi skill masakan dia. Kalau ada yang minat kat aku, cari aje aku kat sini... Alamak...!!! Terlebih sudaaa... hahahaha...

Ni info berkaitan hari yang dilarang atau haram berpuasa. Orang kita ni ada yang malas puasa dan ada juga yang terlebih rajin puasa tanpa menyedari ada hari-hari tertentu yang tidak sepatutnya berpuasa tu. Antara hari yang haram atau dilarang berpuasa itu adalah:

1) Puasa pada hari Syak yakni pada hari 30 Syaaban.

2) Puasa pada Hari Raya Aidil Fitri yakni pada 1 Syawal.

3) Puasa pada Hari Raya Aidil Adha yakni pada 10 Zulhijjah.

4) Puasa pada hari-hari Tasyrik yakni pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah.

5) Puasa ketika haid dan nifas bagi orang perempuan.

6) Puasa SUNAT bagi seorang perempuan yang sudah bersuami tanpa mendapat izin suaminya.

7) Orang yang bimbang berlakunya mudarat ke atas dirinya jika berpuasa (aku kurang faham yang ni, ada sesiapa boleh jelaskan tak...? Yang aku tahu selalunya ayat ni ditujukan kepada ibu yang mengandung atau sedang menyusukan anak).

8) Puasa untuk orang lain dan yang ghaib serta tidak diniatkan kepada Allah SWT.


Aku kata: Aku kesian tengok orang-orang yang jadi mangsa amukan suami sendiri. Aku cadangkan la, kalau isteri tu dah tau perangai suami tu suka mengamuk secara berterusan sejak di awal perkahwinan, relakan la diri anda jadi ibu tunggal. Kalau hanya si ibu yang jadi mangsa, mungkin dia boleh tahan sabar lagi. Tapi bagaimana jika anak-anak terbabit sama macam kes simbah asid dan tetak anak isteri baru-baru ni. Nauzubillah, gerun aku melihat kekejaman suami di zaman ini. Moga kita semua mendapat perlindungan Allah dari segala kekejaman.... baik mental mahupun fizikal...

3 Tukang Tembak:

~Kak AZZ~ said...

Apsal kalau buat post pasal ilmu2 ni takde org nak komen ehh... Tak kan takde yg nak kongsi info kot... hmmm...

rashiD said...

kurang berilmu, x bran komen, kak.

malas nak baca suratkhabar sebeb tu la,
pagi2 da baca cerita org tetak bini depan anak2..

~Kak AZZ~ said...

RashiD~> Betul jugak tu.. Kalau salah komen takpe lagi kottt.. jangan salah info.. kang lain lak jadinya... apa lg yg berkaitan dgn ilmu 'dalaman' ni kann....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »