Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, August 17, 2010

TIPS MENGELAKKAN SAKIT ULU HATI MASA PUASA...

Assalamualaikum...

Letihnyaaaaaa......!!!

Laparnyaaaaaaaaa......!!!

Ngantuknyaaaaaaaaaa......!!!

Huwaaaaarrrggghhhhhhhhh.......!!!!!!

Penat giler ahh....!!!

Hehehehehe.....

Sorry.... aku meroyan jap... haha... Takde la kan... Aku baru je siap memotong kain ni haa... Dah dua hari berturut-turut aku memotong kain. Rasa macam nak patah dah pinggang aku ni. Semua rasa ada. Pokoknya macam-macam ada laa... heeeee...

Hari ni takde gambar menu berbuka ehh... Gambar baju kastemerpun takde. Plain je. Baru la nampak suci je kan... Kata puasa, kena la nampak suci... kehkehkeh...

Diam tak diam dah seminggu dah kita berpuasa. Dalam seminggu tu entah berapa hari je puasa kita yang dikira. Entah-entah seminggu puasa tu langsung tak dapat apa-apa. Hanya dapat lapar dan dahaga serta mengantuk je.. huhuhu... Harap-harap dapat la sikit ganjaran walaupun tak dapat semua. Kalau boleh memang la nak dapat pahala penuh, tapi al-maklum laa.... namapun manusia... =)

Aku nak kongsi tips sikit untuk mengelakkan pedih perut ataupun pedih ulu hati masa berpuasa ni. Pedih sebab sakit hati tu aku takde tips ehh.. Pandai-pandai la korang ubatkan sakit hati tu... ngehngehngeh...

Camni, sejak lima hari ni aku tak makan nasi masa sahur. Kalau makanpun aku cuma makan dalam segenggam atau sesenduk nasi je. Senduk saiz biasa tau, bukan senduk saiz triple X... hahaha.. Selebihnya aku cuma minum air panas je yang terdiri daripada 2 atau 3 sudu makan horlicks + 3 sudu makan susu tepung Omega + 3 sudu makan Quarker Oat. Lepas tu makan la sebiji dua kurma. Jangan lupa minum air kosong. Dapat minum segelas dua pun dah cukup baik dah tu. Insyaallah, keesokan harinya takde la aku terkena genjatan gastrik berbanding jika aku makan nasi dengan lauk pauk macam makan waktu berbuka tu. Kalau makan sahur macam makan masa berbuka, pagi-pagi lagi perut dan ulu hati aku dah memedih. Padahal dah sumbat macam-macam dah tu, tapi masih pedih lagi. Jadi kena la ubah cara pemakanan. Wahhhh.... ;p

Kalau rasa sayang dengan kuih-kuih yang berlebihan masa berbuka tu, makan aje perlahan-lahan sebelum tidur.... Korang laa, bukan aku..... kehkehkeh...

Aku kata: Semalam kannn, sementara menunggu waktu berbuka, aku layan la fb macam biasa. Entah macam mana tiba-tiba je aku terkorek hidung aku. Punya la ralit mengorek, padahal puasa tu. Pastu bila dengar je bunyi azan maghrib, aku terus bangun dan cuci tangan nak pergi dapur. Lepas tu baru aku perasan... ehhh aku puasa laaa.... Dengan selambanya aku terus duduk kat meja makan dan makan macam tak buat salah apa-apa. Batal tak puasa aku tu ehh..?? Tak batal kannn... tak batal kannn... Kata la takkk... Aku bukannya sengaja. Lupa daaaa.... *Alasan malas nak ganti puasa la tu... hahaha...* (saja je.... hikkk...)

-------------------------------------------------------------------------

Jangan ingat nak beli baju raya, kasut raya, henbeg raya je. Bendera ni nak kena beli dan kibarkan juga. Barulah namanya rakyat MALAYSIA... Bukannya raykat MALASySIA.... ;p

4 Tukang Tembak:

kak Erna said...

azz..namo dah poso..semua tu la..rangkaian dia..
azz..bukan susah pun ganti puasa ni..senang je..sama jugak malam sahur..esoknya puasa..niat tambah ganti ..ha ha..
akak dah lama buat dah azz..akak tak makan nasi masa sahur..ganti ngan roti..

kakpah said...

sahur takleh makan beriya2 sangat. ala kadar je untuk alas perut. kok tak memangla perut tu meragam.

korek taik idung? ek ele.
tapi nama pun terlupa kan. rezki kau lah tu...

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna> Hehehe.... Saja je kak... Saya ni liat gak nak puasa sunat ni...Lagipun kalau puasa sunat sy lbh suka diam2, tak bgtau orang... Takut nnt nampak riak pulak. Tapi puasa ganti tu saya buat tauu... lepas raya je terus ganti, takde la nak tunggu dah sampai syaaban baru terhegeh2 nak ganti... hikk....

~Kak AZZ~ said...

Kak Pah> Kannn... Tapi nepesu ni kadang2 takleh nak kontrol la kak... semua nak dibalun... hikk..

Tak batal puasa tu kan.... Logo dennn... hahahahaha.... *noti...*

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »