Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, October 4, 2010

KALAU DAH TEGAR TU, TEGAR LA JUGAK... =D

Assalamualaikum...

Hari ni harga rokok naik lagi 70 sen...
Padan muka korang....!!!
Hahaha....

Aku sebenarnya tak pernah ambil kisah pasal harga rokok ni...
Aku lebih berat kepada orang yang merokok tu je...
Terutama sekali kaum keluarga aku laa...
Sebab dorang paling rapat dengan aku...
Kalau dorang ditimpa masalah akibat dari rokok tu...
Aku turut merasa sakitnya...

Sekarang harga sekotak rokok yang berisi 20 batang sudah menjadi 10 hengget...
Fuuiiyyoooo....!!
10 hengget tu macam-macam boleh beli maaa...
Beli satay... Burrrppp..!!! Kenyang perut...
Beli topap.... Boleh call mak bapak kat kampung...
Tak pun buat call skendel... ahakkk...
Beli bilis 2 hengget, bawang merah singget, beras 2 kilo, cili kering singget...
Dah boleh jadi hidangan tengahari atau malam...
Walaupun sekadar sambal ikan bilis...
Yang penting satu keluarga boleh makan...
Alhamdulillah... Syukur...

Tapi beli rokok 10 hengget...
Pastu ko seorang yang telan...
Sedutt....
Hembusss....
Seduttt lagi....
Hembusss lagi...
Sampai tinggal puntung baru ko berhenti menyedut...
Kadang-kadang kalau nak tunjuk 'macho', belum sampai setengah batang ko sedut, ko dah buang rokok tu...
Konon-konon banyak duit la... kann...
Piiirrraaahhhh...!!!

Kalau ko kaya, jutawan macam.... jutawan laa... hahaha...
Boleh je ko nak buang 10 hengget tu...
Apa la sangat 10 hengget bagi seorang jutawan... kann...
Tapi ko bukannya jutawan...
Hartawanpun bukan...
Ko cuma kuli je...
Kerjapun ala kadar je...
Habis bulan. gajipun lesap...
Kadang-kadang bulan belum habis lagi, gaji ko dah habis dulu...
Macam tu pun ada hati lagi nak buang-buang duit hisap rokok...
Pastu rokok tak ngalah...
Nak yang 'branded' je...
Meluatnya laa aku dengan orang camni....

Apsal lak aku nak marah-marah ni..??
Hahahaha...
Sebab merokok tu takde faedahnya...
Apa kata duit beli rokok tu bagi kat aku ke... =D
Ehhh... Bagi kat keluarga ko laa...
Ringan sikit beban keluarga ko tu...
Boleh jugak mak ko main 'kutu'...
kehkehkeh....
Alahhh, takat main kutu 10 hengget seminggu, takde salahnya haiihhh...
Pastu main dengan 5 orang je...
Tak kan itupun tak boleh kot...
Tak sempatpun duit tu nak beranak...
Uhukkk....


p/s: Merokok membahayakan kesihatan.. Kalau dah tau bahaya, kenapa tak hapuskan je ladang/kebun tembakau tu. Musnahkan aje la kebun tu macam musnahkan ladang marijuana atau pokok ketum... Takut pekebun tembakau tu takde kerja..?? Banyak lagi benda lain yang boleh ditanam... ~ PEACE ~

Katakan TAK NAK..!!

6 Tukang Tembak:

maiyah said...

org yg merokok ni camne tinggi hrga pun ttp beli gak
kalo yg xde ongkos tu beli je la rokok daun :D

kak Erna said...

azz..nasib baik akak tak kojo tanam tembakau..kot tak dah tentu kena marah ngan azz..he he..

Sharif John said...

Janganlah anda merokok hehe

~Kak AZZ~ said...

Maiyah~> Hahaha... Tu la masalahnya.. Kalau dh takde duit tu, jangan la hisap rokok... kannn.... huhuhu..

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> Hehehehe.... Baik akak tanam kobis yoo kak... Boleh gak saya boli nanti..

~Kak AZZ~ said...

Shariff John~> Ya betul... Merokok tu tak bagus utk kesihatan... Tapi yang tak bagus ni la ramai yang buat... huhuhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »