Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, October 31, 2010

YANG PENTING SELESA... =D

Assalamualaikum....


Keselesaan ada di mana-mana...

Kalau selesa duduk di rumah besar...
Maka selesalah untuk meneruskan rutin harian di situ...

Kalau selesa tinggal di kampung...
Maka tidak perlulah nak mencuba untuk berhijrah ke bandar...

Kalau selesa dengan kerja dan gaji yang ada sekarang...
Mengapa perlu bertukar-tukar pekerjaan..?

Kalau selesa dengan status sebagai janda, duda, andalusia, bujang terlajak dan sebagainya...
Kenapa perlu mencari teman hidup... :p
Cukuplah sekadar mempunyai keluarga, sanak saudara dan teman rapat yang benar-benar memahami diri kita....

Kalau selesa untuk bermadu...
Kenapa perlu bersungut dan merungut...?

Kalau selesa mempunyai isteri lebih dari satu...
Kenapa perlu mengelak dalam soal memberi nafkah...?

Ada orang punya rumah besar bak istana, tapi hatinya tak ceria...
Ada orang punya kerja dan gaji yang bagus, tapi wajahnya tak berseri...
Ada orang telan madu, tapi pahit yang dia rasakan...
Ada orang mempunyai kelebihan, tapi dia sering merasa kekurangan...
Tidak ada keselesaan di hati dan minda mereka...

Ada orang yang tidak punya apa-apa, namun dia tetap ceria dan bahagia...
Kerana dia selesa dengan apa yang dia ada...

Contohnya adalah seperti 'dia' kat dalam gambar ni...
'Dia' cuma ada 'ekor' je...
Namun 'dia' selesa berada di situ...
kehkehkeh...
:
:
V
Nampak tak..?? Soooo selesa... hahaha..



Keselesaan sering berhubung-kait dengan kemewahan. Tapi ada jugak orang yang tak berapa nak mewah yang teringin untuk hidup selesa... Semua orang mempunya keinginan yang berbeza....kan... =D


Yang ini barulah betul-betul boleh dinamakan keselesaan tahap maksima... Tak gitu...??? Muahahahaha...


Aku kata: Ada benda yang buat aku tak selesa sekarang ni. Rimas laa...!!!

9 Tukang Tembak:

Tijah said...

wooooo. saya suka sgt entry nihhhh.

(wah tetibo cakap bandar hah...)

Tijah said...

wiii. nomo 1 laa...

Tijah said...

nak lagi..no 3 lak

Tijah said...

ahhhh. baru saya rasa selesa skrg

kak Erna said...

amboi..tijah..suko bona dio..berderet2 ha ha..
akak pun suko boto dongan moto tu..agak2 kono bayar insuran dan road tax tak tu..

~LP Lum~ said...

SALAM KAK AZZ~

maaf lama tak singgah ke blog akak nie... :(

hehehe.. memang selesa.. sy suka tido bwh meja.. laie best n syok... :)

ps : ada award tuk akak kat blog sy... :)

~Kak AZZ~ said...

Tijah~>

1 - hahahaha.... jd org bandar kena spiking london... ;p

2 - YB mesti la nak no 1 selalu... hehe...

3 - amek la no baper pon... huhu...

4 - Tak kan sampai 4 je kot... Banyak lagi tempat kosong ni... hikk...

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> Tijah sian gak ehh kek page komen ni... Takdo sapo nak singgah mengomen.. hahaha...

Ontah la kak... Kok ado jual, sy pon nak gak boli satu... Boleh pusing2 satu kampung... hehehe...

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> Wassalam Linda...

Kann.. akak kdg2 suka gak tido bawah katil... Cuma masalah skang ni katil rendah sangat, tak muat nak masuk satu badan... Muat sumbat kaki je... kihkihkih...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »