Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, August 9, 2011

Mengelak...

Assalamualaikum...

Mengelak...

Benda yang aku cuba elakkan masa bulan puasa ni..

1) Tengok movie omputih kat Youtube..
Sebab kat situ takde sensored. Kalau tengok kat tv tu ada la sensored sikit-sikit. Sayangi mata anda..... :-)

2) Masuk blog gossip..
Cukup la sekadar tengok tajuk utama je.. Tapi aku suka tengok kalau ada gambar artis yang bahagia dengan keluarga masing-masing. Tumpang seronok tengok dorang hepi. 

3) Masuk blog politik..
Baca mana yang perlu je. Kalau baru baca sikit pastu dah ada sessi kutuk-mengutuk, maki-memaki, aku tekan X terus.. Malas nak layan, lebih-lebih lagi jika orang yang tak pernah mendaftar jadi pengundi yang buat entri tu.. Mendaftar tidak, mengundi apa lagi.. Tup-tup nak bercerita pung-pang pasal politik.. Rasai dulu tanggungjawab menjadi pengundi dan bukannya sekadar menjadi pencacai..

4) Merapu kat fesbuk..
Ohh ya, aku dah deactivate kedua-dua akaun fesbuk aku buat sementara waktu. Dah masuk 12 hari dah akaun tu tak aktif. Yang ada sekarang cuma akaun untuk page blog aku ni je.. Merapu sikit-sikit kat situ dah la.. Malu la nak merapu lebih-lebih, sebab wall page tu open.. ahakk...

5) Tidur siang hari..
Yeszaa... Dulu aku memang suka tidur siang.. Tapi sekarang ni aku dah kurangkan aktiviti tak sihat tu.. Bukan la kata tak tidur siang langsung.. Kadang-kadang tu tidur jugak kalau dah tak tahan sangat mengantuknya.. 

6) Beli makanan kat bazaar Ramadhan..
Setakat hari ni, aku belum lagi membeli makanan kat bazaar. Abang aku cuma beli kurma je. Pergi bazaar tu pun aku tak pernah.. Mungkin dah dekat nak habis puasa nanti baru aku terjah sana kot.. huhuhu..

7) Pembaziran makanan...
Masak seadanya sahaja. Kalau tak habis, simpan dalam freezer. Hari tu mak aku masak rendang ayam dan sambal daun kayu. Tak habis nak makan sehari tu. So, simpan je dalam freezer. Bila-bila nak makan nanti boleh keluarkan dan panaskan. 

p/s: Dah tak tau nak makan apa. Sudahnya makan nasi dengan telur mata kerbau je. Lagi sodaaapppp.... hahaha...

14 Tukang Tembak:

►AdamXis◄ said...

Assalam...bagus2.nie baru ciri2 org berpuasa...buka tv trus tgk tv al-hijrah dgn jejak rasul...tenang hati

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

makan nasi ngan telur mata kerbau curah skit kcap manis.. pergh... terangkat... ^^

Norashiqin Kamaruzaman said...

huhuhu...bagusnya kak azz...huhu,..bazaar pon tak pegi...bgus2...hehe...BL pg bazaar tp jarang sbb mak masak lg terbaikkk!! heheeh :)

APAN said...

dah masuk hari puasa ke 9 dah ni.x penah lagi ke bazaar...hebat la kakak menahan nafsu.org pompuan lak tu.haha...

Aefa Aerisya said...

aik.. nape nak elak g bazar? huhu

alepridz said...

wahhh kak azz... banyak betul pantang larang... tapi mmg bagus kita menghindari dulu semua2 ni sebelum dapat dosa... ^^ banyakkan mengaji quran ngan solat sunat... ^^

~ Cik Azz ~ said...

AdamXis>

Waalaikumussalam Dam..

Kalau la boleh layan tv tu sepanjang hari... Masalahnya kat bilik jahitan ni takde astro.. so layan Jejak Rasul je la...

~ Cik Azz ~ said...

LP Lum>

Waalaikumussalam Lynda...

Kann... Tapi kalau telur mata kobau ni akak suka letak kicap masin.. Kicap manis tu akak guna untuk masak2 lauk yg lain tu..

Koco pulak air liur... huhu..

~ Cik Azz ~ said...

Norashiqin Kamaruzaman>

Sebenarnya malas nak pergi bazar tu BL.. Sebab nanti mesti beli yang bukan2.. Kalau makan takpe gak, takut membazir je nanti, kan...

:P

~ Cik Azz ~ said...

APAN>

Jangan tak percaya.. hehe...

Bukan semua orang perempuan punya nafsu yang besar walaupun badan dia besar... hahaha...

~ Cik Azz ~ said...

Aefa Aerisya>

Sebab takut duit habis beli yang bukan2 la dik... Takut tak dapat kawal nafsu membeli, tu je.. hehe..

~ Cik Azz ~ said...

Alepridz>

Akak ni sekadar berusaha untuk melawan nafsu je.. Takut jugak nanti puasa jadi sia2 je kalau tersasar..

Terima kasih ya atas nasihat tu.. :-)

Acik Erna said...

azz..tak payah nak elak pun..tak sompek pun..he he..

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Kok sompek tu elak la kak... hehe..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »