Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, October 3, 2011

On the spot...

Assalamualaikum..

On the spot... 

Petang Jumaat hari tu ada jiran jauh yang buat bacaan Yaasin kat rumah dia. Dua hari sebelum tu lagi akak sebelah rumah ni dah bagitau kat aku yang jiran tu ada menjemput aku untuk datang ke rumahnya nanti. Aku kata insyaallah, jika takde aral apa-apa, aku pergi la nanti..

Aku dah plan nak buat kek untuk bagi kat jiran tu nanti. Saje je nak sedekah. So, pagi Jumaat tu, aku pergi la ke kedai nak beli telur dengan tepung gandum yang dah kehabisan stok. Sampai je kat kedai, tengok kedai tu belum buka lagi. Terpaksa la aku patah balik dengan perasaan yang hampa. Dah la penat berjalan kaki ni.. huhuhu... 

Sampai je kat rumah, terus aku buat pantun kat status fb aku... 
Pantun on the spot... :D

Pergi ke kedai nak beli telur,
Sampai di kedai, tutup la pula,
Semua tak jadi dek takde telur,
Nak buat kek, terbantut la pula..

Lepas tu, terus aku masukkan balik semula dua ketul butter yang sudah aku keluarkan sejak malamnya ke dalam freezer. Konon-kononnya merajuk la..., cehhh... Kedai lain ada yang dah buka dah, tapi jauh nak pergi, kena naik motor. Dah la aku ni agak malas sikit nak menyetat motor pepagi buta ni.. Dan akupun terus la sambung golek-golek atas katil.. kehkehkeh..

Namun, dek kerana niat nak sedekahkan kek tu kat jiran, golekan aku tak berapa enak untuk disambung kembali. Terus je aku bingkas bangun, keluarkan semula butter yang dah aku simpan kat dalam freezer tadi, pakai balik tudung dan capai kunci motor dan terus je pergi kedai... Buat keputusan on the spot... hahaha..

Aku ni tak biasa bawa banyak barang yang penuh kat bakul motor tu... Dah la aku ni jenis terhegeh-hegeh bawa motor. Mujur tak tergolek... huhuhu... Sampai je rumah, terus aku mulakan proses buat kek ni. Aku buat dua jenis kek, tapi cuma sebiji je yang sempat masak on the spot... Maka, sebiji tu la yang aku bagi kat jiran yang buat Yaasin tu.. Manakala yang sebiji lagi tu aku bagi la jiran sebelah rumah dan depan rumah ni seorang sepiring..

Ni la hasilnya kek on the spot... Sikitpun aku tak tinggalkan kat rumah ni... Habis semua aku isikan kat dalam tupperware ni.. hahaha...

Ini pulak kek oren yang tak sempat masak on the spot... Rezeki untuk jiran dekat la ni.. :D

p/s: Aku tak dapat pergi baca Yaasin tu. So, aku mintak tolong mak aku yang bawakan kek ni.. Kenapa aku tak pergi..? Apsal lak nak tau..? Sibuk je tawwww.... kehkehkeh... 

8 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

azz..menarik nampak kek azz..ni mesti sodap tu..
azz..tak do anak buah kek rumah..ko..abih sumo bagi jiran..

ibundo said...

kalau dah ado niat tu kan, bilo tak jadik memang tak sonang duduk dibuek e. Nampak sodap kek tu azz..

Phat said...

nak kek skit kak..post kek umah den yo hehehe

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Nak kato sodap tu, tak tau la kak...

Anak buah takdo.. Yg marble tu sey bagi semuo kek jiran tu.. Yg oren tu sey bg kek jiran2 dokek rumah ni.. solobih ehh bg kek akak ipar..

~ Cik Azz ~ said...

Kak Pah>

Boto tu kak.. Solagi tak buek, ghaso serbo tak kono yoo, kann..

Jiran2 kato sodap kek ni.. Alhamdulillah la.. sobab abeh... Tu yg suko tu.. bukan suko dek puji-pujian tu dohh..

~ Cik Azz ~ said...

Phat>

Tak sompek nak post la Phat.. huhuhu... Lain kali la yoo... hikk..

Tihara said...

wow kek pelangi..sedap ni :)

~ Cik Azz ~ said...

Tihara>

Pernah buat ehh..?

Sedap sangat tu takde la kot... Tapi boleh laa... :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »