Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, November 17, 2011

Mari belajar Bahasa Thailand..

Assalamualaikum...

Mari belajar Bahasa Thailand..

Aku suka tengok drama bersiri Thailand. Antaranya ialah.drama cinta yang tak kesampaian ni. Walaupun tak faham, namun aku tengok jugak sampai habis siri tu.. Malah, berulang-ulang kali aku tengok kat Youtube.. Terima kasih kat Noona sebab bagi link ni masa chit-chat sekejap tadi.. Secara tak langsung, mengingatkan aku kepada siri berhantu ni... huhuhu...


Nangis tengok drama ni... Sadis betul ending dia... sobbss...

Lepas je tengok semula siri tu, terus aku gugel.. Konon-kononnya nak belajar bahasa Thailand ni la.. kehkehkeh.... Ingat senang ke? Memang la susah. Belajar mana-mana yang perlu dulu okay kot.. 

Jom kita tengok apa yang aku jumpa setakat ni... Kalau ada yang nak menambah, okay jugak.. Sharing is caring, kan... :P

The word "sawaddee" is like "Ciao" in Italian. We use it to say both hello and goodbye. 
 For example, to say hello in a very polite way, a male speaker can say "Sawaddee krub" and a female speaker can say "Sawaddee ka".




Okay la.. Ni je yang mampu aku kongsi kat sini.. Tak larat nak mengedit.. huhu... Selebihnya korang boleh tengok kat sini ataupun follow twitter ni. Itupun kalau berminat la, kan.. 

p/s: Chan rak kun...!!!! Ahakk...

10 Tukang Tembak:

MulutPayau said...

boleh belajar jugak ni. Terima kasih atas perkongsian...tapi nak sebut tergeliat jugak lidah...

noonaQQ said...

assalam,kak azz.. ^^. sabai dee mai? hehe.. kun yak pai tiaw kub chan mai? hakhakhak... ckit2 cakap pun xpe..heheh.

Angah said...

terima kasih cikgu...

Cik Ina Do Do Cheng said...

cik ina pun nak ucapkan tima kasih kat cikgu. salah satu bahasa yang cik ina minat.

ReYnn said...

perghh,kak azz blaja thai..

chanratte kak azz <3 :hihi

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

MulutPayau>

Seronok kan kalau dapat belajar bahasa orang ni.. Kadang2 mcm kelakar je bunyi dia.. hehe..

Mula2 nak sebut memang la susah.. Sayapun baru je nak sebut yg mudah2...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

NoonaQQ>

Waalaikumussalam Noona..

sabai dee mai..

--> Chan mai sabai... amin.. :D

kun yak pai tiaw kub chan mai?

--> Chai

Hahaha... Belajar sikit2, lelama jadi pandai la.. ihikk..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Angah>

Sama2 Cikgu... :D

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Cik Ina Do Do Cheng>

Sama lak minat kita, kan.. hehe..

Sama2 sbb nak belajar.. haha...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

ReYnn>

Chanratte tu apa ReYnn..

Tak abeh belajar lagi ni.. hahaha...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »