Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, November 29, 2011

Tak payah laju-laju bang, bukannya kita nak kejar apapun...

Assalamualaikum..


Tak payah laju-laju bang, bukannya kita nak kejar apapun... 

Sekarang aku ada kat Nilai, rumah kakak aku. Hari Ahad lepas aku datang sini dan akan berada di sini selama seminggu. Fuuhhh...!!! Bermulalah sessi kesengalan sebab tak tau apa nak buat. Kalau ada anak buah yang kecil tu boleh jugak aku layan keletah dia. Sambil-sambil tu boleh jugak jadikan dia model untuk video klip aku.. Yang kecil je la boleh jadi model. Yang besar jangan nak mengada-ngada. Kalau nak kena semboq dengan aku, silalah buat aksi-aksi muncung cimpanzi tu... kehkehkeh...


My little niece.. :-)

Ni nak cerita sikit la sepanjang perjalanan ke sini yang sangat-sangat menggegarkan jantung... huhu...

Sekarang ni musim hujan, kan.. Sebelum bergerak keluar dari rumah, tiba-tiba je hujan turun dengan mencurah-curah lebatnya. Maka, terpaksa menangguhkan memunggah barang masuk ke dalam bonet. Aku pulak dah mula rasa tak sedap hati. Ya la, risau jugak nak berjalan jauh dalam keadaan hujan berterusan macam ni.. Hanya Allah yang tau hati aku saat tu...

Akhirnya, bila hujan dah reda sedikit, mulalah masukkan barang ke dalam bonet. Lepas tu teruskan perjalanan tanpa henti sehinggalah sampai ke RnR Genting Sempah untuk isi minyak dan solat Asar. Punyalah ramai umat kat situ.. Semuanya mengambil kesempatan berjalan sempena cuti tiga hari tu. Malahan, ada jugak yang pergi ke zoo negara.. Musim hujan ni binatang kat zoo tu semua tidur laa.. Buaya yang suka berendam tu pun tidur jugak kot.. kehkehkeh...

Sebelum sampai ke Bentong dan Genting Sempah tu, aku dapat melihat dua kemalangan. Yang pertama tu, sebuah lori tangki yang remuk bahagian hadapannya. Mungkin lori tangki tu terbabas sebab badan lori tu dah berada di tepi ladang sawit. 

Tidak lama selepas tu, ada satu lagi kemalangan. Kali ni kemalangan maut yang membabitkan sebuah motor dengan kereta, kot.. Mulanya aku takut jugak nak tengok, siap cakap kat mak aku, mak jangan tengok la mak.. Tapi bila dah lalu kat sebelah tu, aku jeling-jeling jugak la. Ternampak la keadaan motor yang dah terpele'ot kat tepi jalan. Lepas tu mangsa yang maut tu sudahpun ditutup dengan plastik hitam untuk menunggu masa untuk dimasukkan ke dalam land rover polis yang mengambil statement.. Ada enam orang polis kat situ termasuk seorang polis wanita. Tak pasti pulak mangsa tu bangsa apa. Jika beliau seorang Muslim, al-fatihah untuk arwah dan takziah untuk keluarga arwah... Sampai sekarang aku masih lagi terbayang-bayang mayat yang terbujur kat tepi jalan tu... T__T

Sebelum sampai ke Nilai, ada dua lagi kemalangan. Aku nampak kereta yang kemek je. Mungkin terbabas sebab memandu laju ataupun tersondol bontot kereta di hadapan. Melihat keadaan begini, maka mulut aku dengan mak aku tak henti-henti cakap kat anak buah yang memandu tu.. Tak payah laju-laju bang, bukannya kita nak kejar apapun... 

Akhirnya, kami selamat tiba di rumah kakak aku dalam pukul 7.45 malam. Agak terlewat dari jadual gara-gara hujan yang berterusan, silih berganti. Tak kisah la lewat, asalkan selamat, kan...


Sempat merakam hujan yang turun.. :)

p/s: Sentiasalah memandu dengan berhemah. Pandu cermat, jiwa selamat.. Insyaallah....

6 Tukang Tembak:

Za said...

huhu..sian kat dorang yg banjir tu kan, za pernah alami betapa sukarnya cari makanan n betapa susahnya bila dh lapar...sedih2...allah je tau...huhu...musim hujan :)
baju tak kering hehehe

Phat said...

pandu cermat jiwa selamat anda mampu mengubah nya

Acik Erna said...

azz..samolah maca akakkalau hujan..maleh nak kemano2 raso e..
kalau kono poi yo..mulut tak beronti bocakap..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Za>

Kan... Memang kesian tengok mangsa banjir tu.. Tapi yang peliknya, apsal la dorang suka main air banjir tu ehh... Kan kotor air tu..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Phat>

Insyaallah.. Kalau nak jadi jugak, itu baru takdir...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Kak Erna>

Hehehe... Kono tengok keadaan jugak nak cakap banyak ni kak... Kang tak pasal2 hangin lak drebar tu..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »