Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, December 2, 2011

Jangan hidup seperti lalang..

Assalamualaikum...

Jangan hidup seperti lalang..



Ramai di antara kita yang suka sangat mengikut telunjuk orang lain seolah-olah tidak tahu untuk membuat keputusan sendiri. Tidak salah jika bertanyakan pendapat mereka kerana jika ada pelbagai pendapat serta pandangan dari mereka, peluang untuk kita memilih dan membuat keputusan itu menjadi semakin luas. 

Namun begitu, kita kenalah pandai untuk memilih pandangan yang menepati kehendak kita sendiri, kerana jika tersalah pilih, yang luas tadi akan bertukar menjadi sempit dan berkemungkinan juga menjadi semakin menyulitkan... Sebab itulah kita dianjurkan untuk mengerjakan solat sunat istikharah jika tersepit dalam membuat pilihan.. 

Tersepit jari, terasa sakit di jari itu sendiri.. Tersepit hati, seluruh jiwa seakan pergi... 

p/s: Semoga hidup kita tidak menjadi seperti lalang... :-)

8 Tukang Tembak:

Phat said...

jgn jadi lalang nanti kono tobeh hehe

Angah said...

kadang kadang org sanggup menjadi lalang kerana dah terbiasa dgn 'comfort zone'

Acik Erna said...

azz..klau ada ramai yang macam lalang dalam satu opi..naya..

anggun shoppe said...

salam Azz....kdg2 diri ini pun 'terjadi' gak seperti lalang...tapi try harder nak jadi diri sendiri sepenuhnya...AMIN.

Jemput berkunjung ke anggun shoppe bila free2 ye...follow lah sekali klu sudi...hehe. Thanks...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Phat>

Untung kono tobeh... Kok kono sombur ghacun, lagi la paghah... haha...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Angah>

Yupp.. Betul tu... Memang ramai yang macam tu, kan... huhuhu...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Kak Erna>

Alamat ehh semuo pakat2 makan lalang la kak... hahaha...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

anggun shoppe>

Huhuhu... Betul jugak tu.. Kadang2 kita tersepit dalam membuat pilihan... Tu yang terpaksa jadi lalang tu...

Harap2 kita tak jadi lalang seumur hidup kita, kan...

Tenkiu ya singgah.. :-)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »