Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, December 9, 2011

Jangan marah haa... hikk....

Assalamualaikum...

Jangan marah haa... hikk....

Kali ni nak tepek balik semula gambar makanan.. Sebenarnya ada sedikit cerita mengenai makanan ni.. hehe..

Cerita pertama... ecehhh... ahahaha... 

Sehari sebelum kakak aku balik dari mengerjakan haji hari tu, aku dapat satu panggilan daripada makcik aku. Dia bagitau yang petang nanti, sorang lagi makcik aku bersama dengan anak dan cucunya nak datang ke rumah kakak aku ni. Dia tau kakak aku belum balik lagi dari Mekah, tapi dia nak datang juga sebab nak jumpa mak aku.. Kebetulan masa tu makcik aku tu sedang berada kat kawasan berdekatan, tu yang dia nak menjenguk tu..

Maka, akupun terpinga-pinga la sekejap sebab tak tau nak buat kuih apa untuk dijamu kat dorang nanti. Tak kan la nak bagi biskut kering je, kan.. Tambah-tambah lagi dorang dah bagitau nak datang. Lain la kalau dorang datang mengejut. Kalau kat rumah sendiri, senang sikit aku nak prepare sebab barang-barang kalau takde, kedai dekat je nak pergi beli. Ni kat rumah kakak aku, buntu la sekejap jadinya... Bukan apa, kadang-kadang aku segan juga nak gunakan barang sesuka hati kat rumah ni walaupun ni rumah kakak aku sendiri.. Sebenarnya kakak aku tak kisahpun, cuma aku je yang segan.. ehehh...


Kena makan gunakan sudu... hihihi...

Akhirnya, aku ambil keputusan untuk buat puding jagung je memandangkan semua bahan ada. Tapi...Tapi... Tapi... Telur pula yang tak ada...!!! Ahh, sudah... !! Camno aku nak buat ni sedangkan resepi puding tu memerlukan dua biji telur. Ni sebijipun takde... Adehh, rosak program. Memula tu ingat memang tak jadi nak buat dah, kiranya macam givap la sebab bahan tak cukup syarat. Namun, aku teruskan jugak buat puding tu tanpa menggunakan telur.. hahahaha.. Nasib la, kalau jadi, jadi la.. Kalau tak jadi, tak jadi la.. Dalam hati tetap berdoa agar puding tak bertelur ni menjadi..


Lembik dan tidak kenyal seperti biasa sebab tak letak telur... :P

Belumpun sempat aku masukkan puding tu dalam peti sejuk, makcik aku tu pun sampai. Adehhh, lagi la gelabah campur malu aku dibuatnya. Tapi, aku hidangkan jugak puding tadi, siap dengan bekasnya sekali sebab puding tu tak mahu keluar. Kalau paksa keluar jugak, puding tu akan jadi sempong macam dalam gambar kat atas tu haa.. Sempong sana sini.. hohoho... Maka, makan la dorang puding tu dengan sudu sebab puding tu tak kenyal, susah nak pegang dengan jari. Rasa puding tu okay je, cuma lembik je la sebab takde telur... Mujurlah dorang suka.. Banyak juga yang dorang makan.. Alhamdulillah... Takde la kena campak bagi kat ayam... hihihi...

Cerita kedua lak... hohoho...



Tiga hari selepas kakak aku balik, abang aku dari JB lak datang dengan isteri dia. Dia bawak sekali otak-otak Kempas ni. Banyak pula yang dibawanya tu. Ada la dalam tiga bungkus. Mungkin sekitar 50 keping dalam satu bungkusan tu kott... Lepas tu, kitorangpun apa lagi. Bakar terus otak-otak ni sebab kebetulan belum di masukkan ke dalam freezer lagi. Berasap la jugak ketiak nak menghabiskan membakar satu bungkusan tu... kehkehkeh..


Luaran je nampak macam hangus, tapi isi kat dalam tak rentungpun... Sodaaapppp...!!!


Itu je kot cerita yang tertunggak dalam bab makanan ni.. Ehh..., lauk sotong campur ni baru je aku masak sekejap tadi. Ingatkan malas nak masak sebab takut membazir je, takde orang nak makan. Tapi bila memikirkan ada dua orang anak buah kat sini, masak la jugak sikit.. Sekurang-kurangnya jika dorang lapar, lauk dah sedia ada dah. Tapi simple je la lauk tu.. Jadi la, ya tak.. Rezeki juga tu, kan... :)


Masak cincai-cincai je.. Maklum la, aku bukan pakar dalam bab masak memasak ni...  


p/s: Kalau rasa entry ni memboringkan, tak payah la komen ya.. Segan lak aku haiihhh... hikkkk...

12 Tukang Tembak:

Cik Ina Do Do Cheng said...

cik azz, tak sangka ye puding tak buh telur pun , jadi.. sodap tu makan time sejuk. peveret firdaus tu otak-otak. antara udang ngan sotong cik ina pilih sotong, dah terliur nengok sotong tu.

Acik Erna said...

azz..tak do makno boring e..akak suko baco...walau apo pun yang dikongsikan disini.

ibundo said...

kih..kih.. tegolak lak baco p/s kau tu.
apa-apa pun.. dah habih kono makan kan azz. kiro okaylah tu. puding takdo tolur tu pun takpolah kan. jadi eggless puding. Sok sok kau kurangkan sikit cecair tu, takdolah dio lombik kot.

PeJuAnG CinTa said...

hahaha kalau mak pc.. biase orang nk dtg bg makan mee goreng ke.. mee bandung ke.. lagi senang.. hehehe

~Lynda Lum~ said...

salam kak azz~

hehehe.. sotong cmpur tu mcm upa best aje... lapar ar pulak~ :)

kyo_9 said...

cincai la sangat..
tgk cam sedap je..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Cik Ina Do Do Cheng>

Jadi la jugak, tapi tak kenyal.. Tak boleh nak potong dengan pisau.. Tapi tu la, tak sempat nak masukkan dalam peti sejuk masa makcik tu datang..

Sotong sedap sikit dari udang kott..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Kak Erna>

Mekasih banyak2 kak.. Bukan apo, kadang2 malu jugak asek buek cito merapu yoo.. hehe..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Kak Pah>

Hikk.. sey lak sogan bilo ado yg sudi mengomen.. Mokasih la.. Terharu... huhu..

Insyaallah kak.. Lain kali kalau takdo tolo, sey kurangkan sikit sukatan air ehh.. Jimat sikit bajet takdo tolo ni, kan.. kihh3..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Pejuang Cinta>

Masalahnya, segala bahan rencah utk mee tu keras kat dalam freezer, tak sempat nak dilembutkan..

Tak kan nak buat mee goreng dengan rencah ikan bilis je kot.. huhu..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Lynda Lum>

Waalaikumussalam Lynda..

Sodap ke..? Agaknya la kot.. hihihi..

Poie makan copek.. :)

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Kyo_9>

Cincai la ni.. Kalau tak cincai, lagi sedap rasa dia kot...

Ko jangan terpengaruh tengok gambar.. Kadang2 gambar ni boleh menipu.. hehe.. Ko kena rasa dulu baru tau sedap ke tak.. huhu..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »