Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, December 27, 2011

The making of butter cookies.. :-)

Assalamualaikum...

The making of butter cookies.. :-)


Aku baru je selesai membakar butter cookies ni. Aku mula membancuh adunan pukul sebelas tadi sampaikan aku tak dapat nak tengok perlawanan Manchester United bertemu Wigan. Tak kisah la, janji MU menang besar.. kehh3...




Aku masih merujuk majalah yang sama untuk resepi ni. Kalau boleh, aku nak cuba semua resepi yang ada kat dalam majalah tu... Ceewaahhh..., macam la rajin sangat, kan... ihikkk...


Macam-macam bentuk ada... hihihi...


Anak sedara aku cakap kuih ni namanya kuih sakit tangan.. hikhikhik... Sebab apa tau.. Sebab dia nampak aku macam susah je nak paipkan adunan tu keluar. Dah la gunakan mata acuan untuk hiasan kek.. Tu yang terkial-kial buat bentuk tu sebab kecil je mata dia.. Lepas tu, bila tinggal adunan yang terakhir tu, boleh pulak plastik piping tu bocor sana sini. Okay la, ganti yang baru. Satu hal juga nak ganti sebab adunan tu kan melekat. Nak kena kaut balik semula masukkan ke dalam plastik piping yang baru.


Bila dah tukar, ingatkan okay la plastik piping tu. Rupanya bocor lagi. Aku picit atas, abeh keluar kat tepi-tepi plastik tu. Dah macam rupa cacing dah.. Melekat kat sekeliling plastik tu.. Adehh, memang cubaan sungguh.. Sudahnya, aku hentam je picit.. Ikut ko la labu nak jadi bentuk apapun... hahaha...


Si kenit ni asyik cakap sedap je.. Tu dia bagi signal nak makan banyak la tu... Pagi ni bila dia bangun, terus tanya biskut malam tadi ada lagi ke tak... Aku cakap dah habis dah. Terus dia buat muka monyok.. Padahal aku dah simpan sikit dah untuk bagi kat ibu dengan kakak dia... Saje je menyakat... hehehe...


Anak-anak buah aku yang bertiga ni tunggu aku buat butter cookies ni. Yang si kenit tu tanya ni kuih raya ke..  Aku cakap mana ada raya. Makan aje la kalau dah masak. Pastu bila tray yang pertama je keluar, terus dorang nak ambil biskut tu. Aku kata, kan panas lagi tu.. Tunggu kejap lagi baru boleh makan. Terus dorang tarik balik tangan masing-masing... hehehe... Bila dah suam sikit biskut tu, barulah dorang ambil dan dorangpun makan la. Anak buah yang lagi tiga orang kat atas yang tengah mengadap komputerpun berlari masuk ke dapur sebab terbau biskut yang wangi ni.. Sekejapan je licin satu tray.. ahahaha....


Banyak juga dapat biskut ni. Mana taknya, adunan dia 500 gram tepung + 2 buku butter. Tapi tu la, kejap ada, kejap takde.. Asal masak je, hilang... Bila dah sampai tiga tray terakhir tu baru dorang tak makan dah.. Kenyang agaknya.. Baki tu aku simpankan untuk anak buah yang takde kat rumah ni.. Kalau tak simpan, memang selamat la tinggal bekas je..


Cukup untuk kali ini.. Lain kali cerita lagi... Mata akupun dah mula mengantuk dah ni.. (~__~ )


p/s: Trust takes years to build, seconds to break and forever to repair.. ;)

10 Tukang Tembak:

Cik Ina Do Do Cheng said...

cik ina suka sangat ngan butter cookies ni, lenkali boleh cuba buat.dulu selalu beli je.

Yunus Badawi said...

Yang 3 tray tu takkan tak nak bagi saya rasa? ngeee

gadisBunga said...

betul jugak...asyik beli je. buat tak penah.

nak try buat jugak ah!

Tijah said...

mmg best masak kalu ada tukang makan kan? kita dpt rasa sekeping dua pun jadi lah...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Cik Ina Do Do Cheng>

Saya nak cuba buat butter cookies yang rasa macam dalam tin biru dari Denmark tu.. Tapi takde resepi dia.. Cik Ina ada tak resepi butter cookies yang tu...?

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Yunus Badawi>

Ahaha.. Tak sempat nak bagi YB merasa.. Dah selamat dahpun... hehe..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

gadisBunga>

Cuba la buat.. Budak2 suka biskut macam ni...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Tijah>

Iyo, boto tu.. Akak makan 3 koping yoo.. Solobih ehh budak2 ni yang makan.. Lagipun memang buek untuk dorang makan..

Acik Erna said...

rajin e buek biskut..macam nak rayo pulak..he he

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Anak-anak buah ado ni kak.. Ni pun tengah plan nak buek biskut lain lak.. hehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »