Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, December 26, 2011

Walking in and out...

Assalamualaikum...

Walking in and out...

"Some people make your life better by walking into it while other people will make your life better by walking out of it..."


Kita tidak akan tau samada orang suka atau tidak dengan kehadiran kita di dalam satu-satu komuniti tertentu. Jika semua diam membisu, sampai bila-bilapun kita tak akan tahu. Namun, jika ada yang menggunakan pendekatan berupa menyindir atau memerli, barulah kita tahu. Itupun jika kita faham sebab kadang-kadang ada juga orang yang tak berapa nak faham dengan bahasa sindiran ni lebih-lebih lagi jika sindiran itu diselitkan bersama gurauan.. Dan selalunya jawapan standard yang akan kita dapat ialah, aku gurau je la.. Itupun nak terasa.. :)

Jika kita dah terasa seperti ada yang tak suka kat kita, pandai-pandailah membawa diri. Tak perlulah kita nak biarkan diri kita terus-menerus menjadi bahan sindiran. Membiarkan diri menjadi bahan umpatan juga tidak bagus sebenarnya. Walaupun ramai yang suka sebab boleh dapat pahala percuma, namun bukan itu caranya untuk mengumpul pahala.. Banyak lagi cara lain yang lebih berfaedah untuk mengumpul pahala ni.. 

Walking out atau membawa diri bukan bermaksud membenci. Namun ianya lebih kepada mencari ruang untuk diri kita sendiri. Senang kata, muhasabah diri itu lebih baik dari mencari salah orang lain.. Mungkin ada orang yang tak suka dengan cara kita sedangkan dalam masa yang sama kita ingat orang tu suka nak berkawan atau berborak dengan kita.. Kita fikir positif pada semua benda sedangkan kita tak tahu ada orang lain yang fikir negatif tentang diri kita.. Dan, bermula dari situ akan mula timbul selisih faham dan seumpamanya..




Walking out for a while.. See you as I see you ( c-u-s-i-c-u )

p/s: Terima kasih atas kesudian membaca entri merapu ini.. ehehh..

4 Tukang Tembak:

Angah said...

ermmm...rasa nak membawa diri juga lah...

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Angah>

Mohh ler kita.. hehe..

APAN said...

sesi motivasi :)

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

APAN>

Motivasi ke motif bebel... ;p

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »