Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, December 26, 2011

Sruuuutttttttt....!!!

Assalamualaikum....

Sruuuutttttttt....!!! 

Adik-adik aku ada balik sempena cuti Xmas ni. Mak akupun masak la siput sedut ni untuk dorang. Dan seperti biasa, menjadi tugas aku untuk memotong bontot siput tu.. Lenguh la jugak tangan nak habiskan memotong dua kilo siput sedut ni... Namun, disebabkan dah biasa buat, sekejap je dah siap.. Janji takde siapa yang kacau masa aku buat kerja pemotongan tu.. 




Batang dan ubi keladi tu mak aku yang siang. Kedua-duanya kena celur separuh masak dulu biar keluar semua getah dia. Lepas tu toskan dan lalukan air bersih ke atasnya. Beria-ia betul siput tu melarikan diri... ehehh...


Bila dah siap potong, cuci bersih-bersih sebab takut nanti ada serpihan kulit yang termasuk dalam gulai... Bahaya kalau terlepas masuk nanti.. Takut usus luka.. 


Potong bontot siput dengan pisau yang tajam. Aku gunakan bahagian mata pisau yang dekat dengan pemegang tu sebab senang nak ejas. Kalau guna mata pisau yang kat hujung tu, takut nanti terpotong jari la pulak.. Potong jangan terlalu pendek sebab nanti susah nak menyedut. Silap-silap haribulan, isi siput tu tak mahu keluar... Potong dalam anggaran tiga garisan yang ada kat kulit siput tu.. Kalau potong terlalu panjang takut nanti terpotong pulak isi siput tu.. Kalau isi siput dah pendek, nanti feel menyedutpun jadi pendek jugak.. Srut je bunyi dia nanti, bukan sruuuutttttttt... hihi... 


Sruuuutttttttt....!!! 

Masakkan kuah untuk siput tu dulu dengan bahan untuk menggulai. Bila dah mendidih, baru masukkan siput dan batang serta ubi keladi yang telah dicelur tadi. Bila ubi keladi dah empuk, barulah boleh tutup api. Ayam goreng tu untuk anak-anak buah aku yang tak pandai nak menyedut. Manakala jelatah tu untuk menambah selera.. Tu mak aku suka... 

Setakat ini je dulu.. Thanx for reading... :-)

p/s: Aku suka edit gambar kat photoscape sebab boleh ubah saiz dia jadi kecil. Bila saiz dia kecil, takde la gambar tu lambat nak keluar. Dalam erti kata lain, takde la memberatkan sangat masa loading berbanding masukkan gambar secara direct sebab kesemua gambar yang aku ambil, saiz dia mesti 1MB ke atas...

6 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

azz..nak gi siput..mak ai..sodap e tu..kak suko...tapi tak masak sendiri..kalau teringin pi kodai..makan..

ibundo said...

sodut sodut jangan tosodut sekali dongan cengkorang e tu dah la..haha..

Tijah said...

umang aih. cam harkat lak kan. ado srut pendek, ado srut panjang. hehe

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Kak Erna>

Sodap tak yg kodai tu masak kak..? Adik sey cakap kalau kek kodai, kuah ehh cair yoo.. Dah la mahal... huhu..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Kak Pah>

Hehe.. Molampau la tu kalau tosodut kulit ehh..

Sey makan sikit yoo kak.. Konyang tengok orang lain monyodut.. hehe..

~ Cik Azz Abu Bakar ~ said...

Tijah>

Camtu la ghoman ehh... Macam doa qunut gak kan.. Ado yang pendek, ado yang panjang... kehkehkeh...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »