Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, March 1, 2012

Tempat jatuh lagi dikenang... Inikan pula tempat menapak dan melepak...

Assalamualaikum...

Tempat jatuh lagi dikenang... Inikan pula tempat menapak dan melepak...

Inilah bandar yang dulunya pernah menjadi tempat untuk aku melepak sambil menunggu bas samada nak balik ke Johor ataupun nak balik ke rumah... 

Dulu, bandar ni suram je.. Kemudahan tak banyak yang ada.. Tapi sekarang ni, dah agak maju sikit dah.. Dah ada dataran yang dijaga dengan rapi.. Dah ada balai polis baru tapi balai polis lama masih dikekalkan sebagai khazanah sejarah.. Ada juga perhentias bas yang baru, khas untuk bas ekspress ke KL. Namun, perhentian bas yang lama masih ada di tengah bandar.. Banyak sungguh perubahan, alhamdulillah...


Nampak tak bumbung warna oren tu..? Itu la tempat aku selalu lepak tunggu bas.. Kadang-kadang sampai dua jam duduk situ sebab takut ketinggalan bas untuk balik ke Johor.. Nostalgia sungguh...


Dulu, laluan berbukit inilah yang menjadi laluan untuk aku naik menapak ke atas dan menunggu waktu bas sampai. Jenuh nak bawak beg yang berat berkilo-kilo.. Ada kalanya, terpaksa angkut satu demi satu beg tu.. Letihnya tak boleh nak cakap laaa..


Orang-orang kat sini panggil tempat ni dengan nama Atas Bukit.. Memang best lepak kat sini.. Menikmati keindahan pemandangan dengan iringan angin sepoi-sepoi bahasa yang ramah menyapa... ewaahhh... haha.. Bangunan yang kelihatan tu kat depannya adalah dataran... Cantik lanskap dataran ni... Dataran apa tu, teka la sendiri.. ehehh...


Ini Rest House... Sampai sekarang aku tak pernah masuk kat dalam bangunan ni.. hehehe... Bersebelahan dengan Rest House ni adalah dewan Jubli Intan... Pun aku tak pernah masuk.. huhuhu...

Sekarang ni kalau nak ke bandar ni, dah ada perkhidmatan bas Mara Liner.. Nak terus ke KL pun boleh.. Tak perlu lagi nak naik bas A, kemudian turun, lepas tu naik pula bas B, kemudian turun lagi, baru sampai KL... Tak perlu juga menunggu sampai berjam-jam kat bandar ni sebab bas Mara Liner tu dah ada stesen dia kat kawasan aku ni.. Lagi lima minit bas tu nak bergerak baru keluar dari rumah.. Tapi kadang-kadang ada juga orang yang kena tinggal dengan bas ni.. ekekekekeke...

p/s: Dah lama tak pergi KL naik bas Mara Liner.. Rindu nak naik bas sebab aku 'membesar' dengan bas.. :)

4 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

azz..kek mano ni..lipis ko..raso2 e la..boto tak.

~ Cik Azz ~ said...

Kak Erna>

Bukan Lipis kak.. Cubo lagi.. hehe...

MulutPayau said...

rasa mcm pernah tengok tempat ni...hehehe kat mana ya???? Raub ke????

~ Cik Azz ~ said...

MulutPayau>

Hanya jauhari yang kenal manikam.. hehehehe...

Betul la tu... 10 markah... haha....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »