Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, August 25, 2012

Airmata tumpah di pusara ayahanda...

Assalamualaikum...

Airmata tumpah di pusara ayahanda... 

Dah hampir seminggu beraya, baru aku berkesempatan mengunjungi pusara arwah abah aku.. Masa nak keluar rumah tadi, lalu sorang jiran (pakcik).. Dia tanya nak pergi mana... Mak akupun jawab la, nak poie kubur.. Dah dokek sominggu ghayo dah haaa, baghu nak poie jonguk.. Pastu jiran tadipun cakap la, sayapun tak pergi lagi ni (kubur arwah anak perempuan dia). Lantas, mak akupun ajak la dia pergi sekali.. Tapi pergi asing-asing laa...

Mula-mula tu okay je aku baca surah.. Lepas tu bila kaum keluarga yang lain dah mula beransur nak balik, aku pura-pura bersihkan kubur yang dah bersih tu dengan tujuan untuk lama sikit kat situ sambil teruskan membaca surah.. Dalam tak sedar, airmata aku bergenang.. Aku cuba tahan sebab kalau boleh aku tak nak orang nampak aku menangis.. Namun, airmata itu jatuh jua.. Cepat-cepat aku seka airmata yang tumpah dengan hujung lengan baju kurung yang aku pakai..


Kubur arwah abah aku di tepi tebing bukit..


Untuk mengelakkan airmata menjadi semakin laju, cepat-cepat aku tinggalkan pusara arwah abah.. Sebaknya  rasa hati tatkala kaki melangkah pergi.. Al-Fatihah untuk arwah.. Semoga arwah tenang di sana... Semoga Allah ampuni segala dosa arwah semasa hayatnya masih ada dan menerima segala amal kebajikan yang arwah pernah lakukan serta menempatkan arwah bersama golongan mereka yang soleh lagi beriman.. Amin..

Pusara arwah abah aku terletak betul-betul kat tepi tebing bukit.. Risau jugak aku kalau-kalau tanah tebing tu runtuh.. Ingat nak buat kepungan dengan batu marmar atau batu putih tapi ramai pulak yang tak setuju atas sebab tertentu.. Ada juga kubur yang lain yang dah senget batu kelilingnya gara-gara tanah mendap.. 


"Ya Allah, ampunilah orang yang hidup dan orang yang mati dalam kalangan kami, orang yang ada bersama kami dan orang yang tiada bersama kami, orang muda dan orang tua, orang lelaki dan wanita dalam kalangan kami. Ya Allah! Sesiapa yang Engkau biarkan hidup dalam kalangan kami, hidupkanlah dia di atas (landasan) Islam. Dan sesiapa yang Engkau matikan dalam kalangan kami, matikanlah dia dalam keimanan..." - (Riwayat al-Tirmizi)


p/s: Kadang-kadang naik hairan jugak bila ada orang yang ambil gambar di kubur ahli keluarga dorang dengan siap berposing dan tersenyum lebar.. Lepas tu siap tersengih-sengih dengan jari buat simbol peace lagi tu.. Dah takde naluri keinsafan agaknya... Na'uzubillah...

2 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

alfatihah buat arwah dan semua yang telah pergi meninggalkan kita.
kubur e kek pahang jugak ko azz

Tinta Lana said...

Assalammualaikum kak azz.

Akak..akak sihat? Saya doakan akak sihat ea..awal akk menulis diblog..saya tak puas cuti lgi ni,
(-_-)

Al-Fatihah ya kak..urmm..maaf tanya..arwah ayah akk dah lama ya pergi..?

Saya kepusara arwah atok saja..kami kesana biasanya dalam dua keta.. selalunya sy bleh steady..tpi bila tgk makcik sy sorg ni berair mata, saya pun berair gak mata.. arwah atok lembut orgnya..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »