Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, November 2, 2012

Kadang-kadang kesian jugak tengok..

Assalamualaikum....

Kadang-kadang kesian jugak tengok.. 

Kadang-kadang aku kesian tengok orang yang meroyan putus cinta ni..
Habis semua laman sosial yang dia ada dipergunakan dengan meluahkan perasaan kecewa...
Baik kat fesbuk mahupun mengadu pada si burung murai kaler biru tu..
Mengadu kat burung dapat apa weiii...
Ehehh...

Lagi kesian bila orang tu jenis yang perasan cantik dan vogue..
Seakan tak boleh terima kenyataan je bila si jejaka menolak cintanya..
Maklum la kan, orang cantik, malu la kalau kena reject...
Lagi la dia meroyan bila si jejaka tadi disambar pulak oleh orang yang kurang cantik...
Jatuh la saham dia..

Namun, situasi agak berbeza jika orang tu biasa-biasa je..
Kategori biasa-biasa ni selalunya cool dan tidak perasan dalam semua aspek..
Kiranya jenis so humble la...
Kalau cinta kena reject, dia masih boleh buat biasa je...
Mungkin sebab mereka ni jenis sedar akan personaliti mereka yang serba kekurangan...
Namun yang penting, mereka tidak sewenang-wenangnya membuat serangan membabi buta...
*Babi je yang suka menyondol ni...




Dulu, ada sorang kawan yang putus cinta ni...
Punya la risau si adik tu bila tengok kakak dia bermuram durja..
Satu hari tu, adik tu dengan dua tiga lagi kawan bawak la si kakak tu pergi ke pantai...
Dan kat pantai tu, menjerit sakan la si kakak tadi, melepaskan segala yang terbuku di hati..

Actually, i don't know much about this case... *muntah hijau....
Ni si adik dan kawan-kawan tadi la yang bercerita...
Katanya, kakak dia tu dah nak terjun laut dah..
I just listened and hmmmm... *muntah darah...
Sendiri yang cari pasal, pandai-pandai sendiri la nak setelkan...
Sepatutnya begitulah, kan...

Kalau nasihat yang diberi tapi makian atau perlian yang kita dapat, nak kata apa lagi, kan...
Hmmmm panjang je laa...

Orang yang takde pakwe atau tak pernah bercinta ni, jangan dok pandai-pandai nasihatkan orang yang di alam percintaan...
Hmmmmmmmmmmmmmmmmm....




You know what...
Bila awak dok meroyan-royan macam tu kat fesbuk dan twitter tu, awak punya ex-boipren tu cuma gelak je.. Sebab apa dia gelak? Sebab dia dah berjaya buat awak jadi separuh gila.. Kekerapan awak luahkan rasa kecewa tu buat dia rasa bangga... Sebab itu menunjukkan yang awak memang syiok habis kat dia... Seronok la dia sebab dia tentu rasa yang dia power sebab dah berjaya menolak cinta seorang perempuan yang perasan cantik macam awak... Awak ingat bila dia dah reject awak, dia nak simpati ke kat awak bila awak letakkan status meroyan, merapu, meraban macam tu..? 

Dan opkos dia nak awak merayu-rayu kat dia, suruh dia kembali semula pada awak... Dan orang-orang yang baca dan nampak apa yang awak royankan tu akan tersenyum sumbing.. Berapa kerat je yang akan bekap awak..? Selebihnya mungkin ada yang akan bersorak gembira lebih-lebih lagi jika salah seorang dari mereka itu merupakan saingan awak...

Jadi, daripada awak terus-menerus membiarkan diri awak jadi bahan ketawa ex-boipren awak dan mereka yang lain tu, baiklah awak berhenti meroyan.. Belajarlah untuk menerima hakikat bahawa orang yang cantik tu tidak semestinya memiliki semua yang dia kehendaki.. Oleh itu, tak perlulah nak perasan cantik sangat apatah lagi jika punyai perangai tergedik-gedik macam ulat nangka... 




p/s: Awak tak perlu nak meroyan jika entry ni takde kena mengena dengan awak.. Kalau ada kena mengenapun, tak payah la nak meroyan sakan haiihh... Entry ni ditulis berdasarkan pengalaman saya tengok drama kat tv... kuhik-kuhik-kuhik...

2 Tukang Tembak:

Angah said...

hanya mampu bersimpati kpd mereka...

cik aletheea: said...

owh...saye pernah frust, tapi masih mampu guna akal utk x meroyan dkt mane2. tulis entry kat blog, pun kaver2.. malu org lain baca nanti hehe :P,
sile yakin dalam diri,
ade hikmah utk semua yang jadi.
die x tercipta utk kite, sbb ade yg best tgh tunggu yg tuhan dah siap sediakan utk kita. kalau x de pun,
x pe, insyallah, kite masih bleh bahagia dengan family kite. sekian. :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »