Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, November 1, 2012

Lagu arwah abah...

Assalamualaikum...

Lagu arwah abah... 

Pandanglah langit fajar di ufuk timur..
Matahari terbit bersinar-sinar...
Semangat dalam dadaku berkobar-kobar...

Haaa....
Setakat itu je yang aku ingat...
Itulah antara bait-bait lagu yang arwah abah aku sering lagukan sewaktu hayatnya masih ada...
Dan aku memang suka dengar lagu tu..
Seronok sangat walaupun cuma tau bait yang kat atas tu je..
Itupun macam ingat-ingat lupa je, but still can remember laaa... ehehh...

Arwah abah aku dulukan seorang askar...
Hidup sebagai seorang anggota tentera masa zaman pemerintahan Jepun..
Menjadi askar di bawah RAMD dalam rejimen semboyan...
Yang bermain dengan bahasa isyarat tu yang guna bunyi-bunyi tu laa...
Alaaa, yang kena pakai headphone tu, pastu jari dok ketuk-ketuk apa entah...
Adeh, tak tau apa nama benda yang di ketuk tu...

Kalau korang rajin tengok cerita perang, mesti perasan alatan komunikasi tu selalunya dibawa oleh seorang askar berpangkat sarjan... Ya betul, arwah abah aku dulupun seorang SARJAN... *proud being your daughter..  Sarjan...!!

Dulu arwah selalu ajar aku makna bahasa-bahasa tersebut..
Kalau bunyi dia satu je macam tet, ada maknanya sendiri...
Pastu kalau teret tet tet, lain pulak maksud dia...
Pastu kalau bunyi dia tut tut tut, dah maksud lain pulak...
Macam tu la lebih kurang..
Tak reti aku nak terangkan lebih-lebih...
*I miss that moment...





Ternampak vc lagu ni kat sini.... Terima kasih banyak-banyak la ya.. Memang dah lama nak cari lagu ni tapi tak jumpa-jumpa.. Lagu ni mengimbau nostalgia sewaktu arwah abah masih ada... Al-Fatihah untuk arwah abah.. 

p/s: Suka lagu ni bukan bermakna suka dengan pemerintahan dan kekejaman Jepun masa tu... Rupa-rupanya lagu ni lagu pembakar semangat untuk orang Jepun.. Tak salah rasanya kalau kita turut membina semangat yang berkobar-kobar tu, ya tak...? Dah tau makna lagu tu baru la faham... Terima kasih jugak pada penterjemah lagu ni..

1 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

assalam azz..ado kenagan kan..bilo kito fikirkan buek kito jadi rindu

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »