Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, January 9, 2013

Proses membuat baju kurung ber-lining (berlapis)...

Assalamualaikum...

Proses membuat baju kurung ber-lining (berlapis)...

Kalau nak diikutkan, aku memang kurang menggemari untuk buat baju ber-lining ni. Kerja membuatnya agak rumit sebab kena potong kain tu dua kali. Selalunya baju ber-lining ni dibuat kerana kainnya yang agak nipis dan memerlukan satu lagi lapisan untuk cover mana yang patut.. Dan adakalanya, walaupun dah dibuat lining, tetap nampak kulit si pemakai itu juga... huhuhu...

Proses memotong lining sama je dengan proses potong biasa.. Mula-mula potong dulu kain untuk lapisan luar iaitu biasanya digunakan kain yang bercorak. Lepas tu, letakkan bahagian kain bercorak yang telah dipotong tadi ke atas kain yang dijadikan lapisan atau lining tadi. Kena pastikan letak dan susun betul-betul untuk mengelakkan 'tercuri' bahagian kain yang lain... Pastikan kain bercorak tadi tidak terbalik masa diletakkan atas kain untuk lining tadi... Maksudnya, kena letak bahagian luar kain kat atas kain lining.. Make sure double check ya.. ehehh...


Bahagian badan baju kurung... 
v


Aku selalunya mulakan dengan bahagian badan baju kurung tu dulu.. Kena penitikan dan kemudian jahit jelujur betul-betul kat bahagian tepi dua lapisan kain tersebut seperti kat dalam gambar kat atas ni.. Lepas tu barulah dipotong mengikut bentuk yang ada... Kurangkan kiraan inci untuk lapisan lining dalam anggaran dua atau tiga inci.. Kalau nak buat lining separas pinggangpun boleh, apa salahnya... Ikut selesa dan selera masing-masing la, kan... ;)


Bahagian tangan...
v


Kemudian, aku buat untuk bahagian lengan pulak. Biasanya lapisan lining tu lebih pendek dari bahagian luar. So, kenalah kurangkan dari ukuran asal dalam lebih kurang dua inci macam gambar di atas... Penitikan dan jahit jelujur jugak... Lepas tu potong macam biasa... Ada jugak orang yang tak suka letak lining kat bahagian tangan ni..


Bahagian pesak...
v


Akhir sekali barulah aku buat proses yang sama untuk bahagian pesak. Nak buat lining untuk pesak ni agak rumit sikit sebab kena ukur betul-betul.. Kalau tak, nanti lining tu terlebih panjang la pulak.. Gambar pesak kat atas adalah untuk pesak baju kurung Riau.. Selalunya kat bahagian pinggang pesak ni ada cantuman untuk cutting tetapi untuk baju kastemer yang ini, tiada cantuman sebab ikut baju contoh yang dia bagi.. Baju kurung Riau takde kekek ya.. 

Tau tak kekek tu apa..? Bukan ketawa mengekek tau.. Itu ada kat kuntilanak je... hehehe... Kekek tu yang potongan kain bentuk empat segi yang di cantumkan kat bahagian ketiak atau lengan atas tu. Senang citer, kat tengah-tengah antara dua pesak tu.. Bila dah jadi baju, nanti kekek tu secara automatik akan jadi tiga segi.. Ajaib tak...? Hahaha...


Belum siap sepenuhnya.. Belum sembat dan letak manik...


Sebelum jahit biasa, kena jahit tepi dulu bahagian yang telah dijelujur tadi.. Tujuan jelujur dibuat adalah untuk mengelakkan dua lapisan kain tadi herot dan lari-lari.. Jadi, dengan adanya jelujur tadi, proses menjahit tepi akan jadi lebih mudah.. Cuma kena ambil banyak masa untuk jelujur dan kena banyak bersabar dengan kain yang nipis melayang macam ni... Kalau rasa pinggang dah lenguh, eloklah berhenti dulu buat jelujur tu.. huhuhu... 

Ada tukang jahit yang profesional, dia cuma penitikan aje dua lapisan kain tadi dan tidak buat jelujur.. Bagi aku, itu agak bahaya sebab takut nanti terlajak masa jahit tepi dan jarum mesin terkena pada peniti tadi dan akan mematahkan jarum tersebut... Jarum jahit untuk mesin jahit tepi ni mahal weii.. Sebatang dalam anggaran tiga ringgit.. 

Sekian serba sedikit info untuk siapa yang nak belajar me-lining.. Upah jahit baju ber-lining ni memang la mahal sikit iaitu double pay dari harga asal sebab dah kena buat kerja dua kali, so, bayarannya kena la dua kali jugak.. Jika ada yang nak tambah manik atau aksesori, kena caj lain la pulak.. Jangan pulak bising kata upah jahit mahal sebab harga manikpun agak mahal... Tenaga dan tahap kesabaran si tukang jahit ni lagi mahal bebbb... muahahaha...


p/s: Kalau nak murah, jahit la sendiri... kehkehkeh...

2 Tukang Tembak:

Nia said...

nak jahit sendiri yang tak reti tu..huhu..

Angah said...

sebab tu la angah tak pernah buat baju yg perlu lining, sebab mahal

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »