Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, February 6, 2013

Balik kampung, jenguk kawasan...

Assalamualaikum...

Balik kampung, jenguk kawasan...


Sebenarnya aku ke Nilai sejak hari Khamis lagi.. Mula-mula nak pergi hari Jumaat tapi tak jadi sebab kalau pergi hari Jumaat, mesti pergi selepas abang aku balik dari solat Jumaat.. Keluar lambat dari rumah bermakna akan lambat sampai ke Nilai tu.. 


Sebolehnya, aku tak nak berada di atas jalanraya pada waktu malam sebab abang aku yang sorang ni tak berapa mahir lagi jalan-jalan nak ke sana.. Manakala aku pulak, mata aku tak berapa nak awas bila malam ni, tak boleh nak baca signboard ataupun tak dapat nak tengok 'tanda' untuk satu-satu tempat tu... Lagipun aku ni kira macam GPS untuk abang aku walaupun kereta dah memang pasang sistem GPS tu.. hehh...


Hari Khamis tu pulak, ada urusan kat bandar.. Setelkan urusan bank dulu.. Sempat jugak aku rembat beberapa buah novel sementara menunggu urusan bank mak selesai... Padahal hari Sabtu tu dah plan nak pergi pesta buku tapi masih jugak beli novel kat kedai biasa tu... hehh... Aso kedai tu siap cakap kat aku, katanya, 'awak ni buat novel macam makan sayur aaa... Awak ni kalau takde buku, memang tak boleh hidup aaaa....'. Aku cakap kat dia yang aku ni tak kerja, takde kawan, so, novel tu la yang jadi kawan aku... Dia senyum je... Masyuk la katakan... ehehh...


Lepas selesai semua urusan, barulah bergerak ke Nilai... Novel ni pulak duduk je dalam bonet sampai la balik ke sini semula... haha...




Hari Jumaat kat Nilai takde pergi mana-manapun.. Just stay at home je, santai-santai baca novel.., hehh... Pastu hari Sabtu lak, pergi pesta buku 1Malaysia kat PWTC tu.. Keesokannya pulak, hari Ahad, aku balik kampung kat Rembau.. Balik dengan abang, mak, kakak dan anak kakak aku.. Penuh la satu kereta...


Mak aku ada hal kat kampung.. Sambil-sambil tu, singgah jugak kat dua tiga buah rumah jiran masa duduk kampung dulu.. Borak-borak sekejap.. Kalau ikutkan mak aku, dia memang nak lama je borak-borak tu tapi nak buat macam mana, masa tak mengizinkan.. 


So, kat bawah ni aku sertakan sekali gambar sekitar kawasan rumah kat kampung tu.. Ingat nak buat rumah kat kampung tu, kecilpun kecil la.. Namun apakan daya, bajet tidak mencukupi.. Makin semak samun la kawasan tapak rumah lama tu... huhuhu... 


Pokok durian ni aku tak tau berapa umur dia.. Rasanya lebih tua dari umur mak aku...



Kalau la pokok ni pokok epal...!!! Perggghhh..., jauh punya berangan... hahaha...


Pokok senduduk tu dah lebih tinggi daripada aku dah.. Pokok kelapa tu opkos la tinggi... ehehh...


Pintu pagarpun dah senget-benget dah... Dah tak boleh nak ditutup... Sabar je laa... Mujur takde yang bela kambing atau lembu.. Kalau tak, penuh la kawasan ni dengan 'haruman' dorang... ahaha...





Makin banyak busut yang tumbuh.. Kat tempat pokok sawit tu dulu asalnya adalah sawah padi... Disebabkan takde siapa nak mengerjakan sawah tu, tu yang digantikan dengan tanaman sawit.. Felcra yang uruskan kebun sawit yang seco'et tu..


Sebelah kanan berpagar tu kawasan tapak rumah kampung aku... Ni nak pergi rumah jiran kat hujung tu.. Arwah makcik tu dulu best friend mak aku.. Masa aku kecik dulupun selalu lepak situ, kacau makcik tu buat lubang kat kuih denderam pastu tolong gulungkan rokok daun nipah dia.. Sempat gak belajar hisap rokok daun tapi yang takde tembakau la.. Nak mampus hisap rokok ada tembakau.. haha.. 


Plan nak balik sini hari Isnin tapi kereta pulak buat hal.. Tayar kembang ke apa entah.. Kena tukar sebiji tayar dan align stereng.. Tup-tup dah tengahari, pastu hujan lak lebat.. So, kensel je la nak balik.. Tu yang balik hari Selasa tu..


p/s: Okay la, ini je cerita yang aku dapat aku kongsikan sepanjang berada di luar daerah... hehe... Bulan tiga nanti kena balik kampung lagi sebab ada dua tiga orang sedara buat kenduri kawen anak masing-masing.. Jika diizinkan Allah, ada la rezeki untuk jumpa sedara-mara lagi.. *Dalam kepala otak dah plan nak beli novel lagi... syyyy..., dendiam tau... :)

6 Tukang Tembak:

Aziela said...

Orang Rembau rupanya ekk? Kg mana tu?

Akak pun teringinn nak buat rumah sendiri kat kampung mak. rumah kecik 2 bilik jer pun tak per. Janji ada. Tapi tu lahh..bajet belum cukup lagi.

Angah said...

rasa bernostalgia pulak bila tgk gambar-gambar suasana kampung ni

Fariq Jalil said...

haha.. kalo rokok daun tu sekali dgn tembakau dah bley geng ngan atok kawan la.. hehehe

Yunus Badawi said...

Rembau kat mana? Bongek, Cengkau atau Kota?

seronok tengok suasana kampung. Kalau musim buah lagilah best

Halimaton Azman said...

Wau, cukup mengimbau seribu kenangan yang tak mungkin dapat digenggam kembali. Cukup menenangkan melihat semua gambar ni. Kalau la dapat menumpang sekejap kat kampung orang, alangkah seronoknya.

Tinta Lana said...

Salam.

Hebat akk ni!

Esoknya nak pi pesta, sempat lgi pi borong kat kedai shari sblmnya,hahaha

#Akak..nanti promote novel2 tema cinta mana yg best slain ilus. Akak bagi cdgn bleh.. Sy tunggu pesta bku antbngsa kl bln 4 nnti ^_^

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »