Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Tuesday, April 16, 2013

Teruskan atau ulangi..?

Assalamualaikum...

Teruskan atau ulangi..?


Pernah alamai situasi sebegini..? Mesti pernah, kan...? So, apa yang perlu dilakukan jika mengalami situasi begini ketika mengerjakan solat..? 




Aku selalu kena kacau dengan kucing.. Kadang-kadang masa nak mula solat tu, line clear.. Tup-tup tak lama lepas tu, elok je kucing tu duduk kat depan atas sejadah tempat nak sujud tu.. Bila bergerak setapak ke kanan, kucing tu pun ikut bergerak ke kanan jugak.. adoyaiii...


Kadang-kadang bila nak mula solat, pastu tengok ada kucing kat dalam bilik, angkat dan letak dia kat luar.. Pastu tutup pintu tak nak bagi dia masuk mengganggu solat.. Tup-tup dia masuk ikut tingkap la pulak.. Dan dengan selambanya dok golek-golek kat atas sejadah dan ada kalanya masuk kat dalam kain telekung yang dipakai.. Huwaarrggghhh..!! Sangat tension okay... huhuhu...


So, macam mana pulak dengan anda..? Apa yang anda buat jika berlaku keadaan seperti dalam gambar tu..? Teruskan tanpa ulangi? Teruskan dan ulangi? Ataupun terus berhenti serta-merta dan ulangi balik semula..?


p/s: Jika berlaku pegerakan yang banyak berturut-turut dan masih ada waktu untuk mengulangi solat, sebaiknya solat dianggap batal dan diulangi.. Boleh rujuk penjelasan daripada Ustaz Zaharuddin...

2 Tukang Tembak:

aizu's life said...

hahaha.. kite pernah alami.. kuceng mmg suke wat hal.. kadang2 siap landing atas kain ms kite sujud.. bertuah betull.. solution: kite truskan gak sbb kuceng tu nyibuk jap je :)

~ Cik Azz ~ said...

aizu's life>

Kalau kucing tu takmo bangun, camno..?

huhuhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »