Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, May 10, 2013

Korek...

Assalamualaikum...

Korek...


Lupakan pasal entry dan artikel sebelum ni.. Takde faedahnya nak marah-marah ataupun hangin dengan artikel dan orang yang buat kajian tu.. Dah kerja dia mengkaji, biar je la dia nak kaji apapun.. hehh...


Ni ada satu benda aku nak cerita ni.. Ceh, macam la ada orang nak baca cerita ko, kan... hahaha... Tak kira la, nak cerita jugak.. wekkk... hihi...


Ada satu hari tu, masa tu aku dok tengah berdiri depan rak barang-barang nak buat kek dan roti kat dalam satu tempat ni.. Aku sebenarnya nak cari yis mauripan dengan dough softener sebab stok kedua-dua benda ni dah tinggal sikit kat dalam peti sejuk rumah aku tu...


Tengah dok belek-belek, datang la sorang makcik ni.. Diapun nak beli yis mauripan tu jugak. Maka akupun secara ramahnya menegur la makcik tu.. "Nak buat roti ke..?", tanya aku.. Pastu makcik tu pun jawab la, "tak, nak buat pau..".. Lepas tu senyap la sekejap... Kalau dalam bahasa novelnya, penulis selalu tulis perkataan jeda yang bermaksud senyap tanpa bicara.. Nak jugak bagitau tu.. hehehehe...


Lepas tu, makcik tadi sambung bersuara.. "Ni mauripan yang peket pendek ni tak berapa elok.. Hari tu makcik buat dah guna dia, tak berapa menjadi.. Yis dia tak naik macam biasa.."


Wahh, akupun apa lagi.. Korek la sikit, kan.. "Ada peket pendek ke mauripan ni...? Bukan semua sama ke..?" 


Makcik tu jawab lagi dalam loghat Pahang dia, "Ada.. Peket dia tu pendek sikit dari yang ni.. Yang ni panjang.."


Akupun jawab lagi, "agaknya dah tamat tempoh kot.. Tu yang yis tak naik tu..".. Pastu makcik tu kata memang peket jenis pendek tu dia punya yis tak berapa nak naik.. Akupun berjeda la... hehe...


Tak lama lepas tu, akupun tanya makcik tu.., "makcik nak buat roti ke..?"


Makck tu jawab, " tak la.. Nak buat pau.. Memang menjual pau.. Lama dah menjual pau ni.. Sekejap je dah habis.. Laris pau tu.."


Seronok tak bila dengar orang yang meniaga kuih cakap macam tu..? Opkos la seronok.. Maka, akupun tanya lagi, "buat pau ni sama je kan dengan buat roti..? Dia punya bancuhan tu sama je kan...? Ke, ada beza..?".. Dah start dah nak korek rahsia.. hahaha..


Makcik tu pun jawab, "sama je bahan dia.. Kalau pau ni dia letak minyak jagung nak bagi lembut. Lepas tu uli nak kena betul.."


Aku tanya lagi.. Akukan baru belajar nak buat roti. So, apa salahnya aku korek sikit tips dari makcik ni.. "Kalau buat roti, letak minyak apa pulak..? Ke letak planta..?"


Makcik tu jawab, "kalau roti letak planta.. Tapi jangan letak banyak.. Kalau letak banyak nanti tak menjadi.. Dia tak naik banyak.. Dia naik sikit je.. Letak dua sudu makan tu je.. Jangan letak lebih-lebih.."


Nah, tu dia yang aku cari.. Sebab apa tau, selama ni roti aku memang tak berapa nak naik dia punya doh.. Walaupun ada kawan-kawan blogger/fesbuk yang kata roti tu naik, namun sebenarnya roti tu tak begitu naik.. Aku memang gunakan dua sudu makan untuk planta tu tapi dia punya sukatan tu melambung.. Maksudnya, sukatan planta kat dalam sudu tu menggunung..


Masa adik beradik balik mengundi hari tu, akupun buat roti dengan sekilo tepung.. Masa nak mula menguli tu, aku teringat balik perbualan aku dengan makcik tu.. Maka akupun gunakan empat sudu makan planta dengan kadar biasa, tidak menggunung.. (Dua sudu makan planta untuk 500 gram tepung)


Dan hasilnya memang memuaskan aku la.. Anak buah aku yang pernah makan roti yang terdahulu tu pun kata, roti kali ni lembut sangat, tak macam roti yang hari tu, macam kasar sikit.. Baguskan ada tukang kritik yang ikhlas mengkritik.. hehe... Yang tak bagusnya bila ada si tukang kutuk.. haha..


Ini je cerita yang aku nak bagitau.. Kadang-kadang kalau tanya benda sebegini kat fb, bukannya semua orang sudi nak berkongsi ilmu.. Jadi, bila terjumpa dengan makcik-makcik macam ni, jangan la nak berlagak sombong dan tarik muncung buat muka bosan.. Orang-orang tua ni tak hairan dengan muncung sedepa kita tu.. Kalau tak nak tegur, setakat senyum je dah memadai.. Ni kadang-kadang nak senyumpun tak nak.. Lebih-lebih lagi kalau orang tua tu pakaian dia kekampungan, tak vogue macam pakaian mak-mak datin.. 


p/s: Terima kasih makcik.. Moga rezeki makcik semakin melimpah ruah.. Moga kuih pau makcik menjadi semakin laris di pasaran... Amin..

2 Tukang Tembak:

Cik Tia said...

yea .. dapat juga buat roti lembut kan?
btw , kalau kita tak kedekut ilmu dengan orang. orang takkan kedekut ilmu dengan kita. macam tu lah sebaliknya. buat baik , dapat balasan baik. buat buruk , dapat buruklah balasannya.

lepas ni boleh cuba meniaga roti :)

Acik Erna said...

azz..kalau roti memang akak lom ponah buek..dulu kono e nak boli BM(bread maker) tu..tapi tak boli2..sampai sekarang la tak buek2 roti he he

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »