Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, June 29, 2013

Biarkan Indah Berlalu

Assalamualaikum...

Biarkan Indah Berlalu


Selesai sudah membaca novel Biarkan Indah Berlalu karya Ramlah Rashid ni.. Sebuah kisah yang sangat tragis dan mengundang airmata apabila seorang abang sepupu menodai adik sepupunya sendiri.. Kisah hidup Indah yang dibuang ibu bapa sendiri kerana Indah tetap merahsiakan siapa yang menodainya.. Walaupun dipukul, disepak terajang oleh ayahnya yang merupakan bekas komando berpangkat Jeneral, namun Indah tetap mengunci mulutnya..

"Lebih baik cakap Indah, siapa buat kamu? Selagi kamu diam begini, tak ada siapa-siapa boleh tolong.."


Kisah Danial yang jatuh cinta dengan Indah dan sanggup menerima kekurangan Indah dan sayangkan anak Indah iaitu si Putri..

"Saya serius. Siapapun Indah dulu, bagaimana Indah melalui masa silam, itu dulu, sudah tidak penting lagi. Saya hanya nampak Indah sekarang dan nak sangat bersama Indah untuk ke masa depan, untuk selamanya selagi ada hayat dikandung badan.." - Danial


Indah pula semakin menjadi serba salah bila Danial mula menyatakan hasratnya untuk menjadikan Indah sebagai teman hidupnya..

"Indah dah tak suci lagi. Tidak ada apa-apa yang akan Danial dapat dari diri Indah. Danial akan menyesal nanti.." - Indah



Biarkan Indah Berlalu karya Ramlah Rashid


Tetapi dalam masa yang sama, abang Danial tidak menyukai Indah dan anaknya kerana kisah silam Indah yang dianggap akan merosakkan keturunan mereka sekeluarga. Beria-ia sungguh dia memasang 'spy' untuk mencari kesalahan Indah..


"Aku tahu anak kamu tak berdosa dan aku tak pernah menganggapnya hina. Tetapi untuk membentuk keluarga murni lagi sempurna, harus mengumpul ahli keluarga yang sempurna jugak. Anak luar nikah tak ada tempat kat dunia. Dia anak haram.." - Mukris


Banyak lagi kisah yang menarik tentang perjalanan hidup Indah sewaktu hamil dan sewaktu ingin melahirkan. Juga kisah Danial yang bersungguh-sungguh sukakan Indah serta kisah Azril yang merosakkan Indah kemudian melarikan diri ke luar negeri. Terkesan dengan kisah sepasang suami isteri tua yang sanggup menjaga Putri sedari kecil tatkala Indah hilang arah tujuan.. Juga kisah lucu sewaktu Danial dan Indah serta ibu Danial membawa Putri melawat zoo.. Masa ni gelak sorang-sorang baca.. hehe..


"Wah, tingginya tengkuk dia. Kepala kecik, badan besar.." - Putri


Aku suka baca novel ni.. Banyak pengajaran yang dapat diambil.. Gaya bahasa juga menarik.. Oh ya, penggunaan BI dalam novel ni hanyalah untuk dua tiga ayat yang pendek sehaja.. Langsung tidak mengganggu konsentrasi pembacaan..


Berjayakan Danial menjadikan Indah sebagai isterinya..? Berjayakah Azril memujuk Indah untuk menerimanya sebagai suami demi untuk menebus kesalahannya menodai Indah dahulu..? Segala-galanya akan terjawab jika anda membaca novel ni hingga tamat.. Jangan skip baca tau, nanti tak faham.. hehh..


p/s: Semua rencah ada dalam novel ni.. Cubalah baca.. Aku sukakannya.. Orang lain tu, aku tak tau la.. Pokok dek ekau la, kann.. kehkehkeh...

4 Tukang Tembak:

ALONG NANI said...

first time melawat blog akak ni hehehe, macam best ja cerita ni, dah lama tak berair mata ni, nak p cari la pasni

Harnani_Husin

Tinta Lana said...

Keluaran buku prima ek? tebal tak kak?hehe.

Saya lama tak membeli novel ni.

ibundo said...

Osah lamo e tak masuk log. Tak abih2 maco buku lai ko hehe.

Angah said...

bleh try ni

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »