Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Kata bukan sebarang kata..

Buat BAIK dapat PAHALA.. Buat JAHAT dapat DOSA.. PILIHAN ada di tangan kita..

Thursday, June 27, 2013

Kain berkaki...?

Assalamualaikum...

Kain berkaki...?


Hahhh...!!! Kainpun ada kaki jugak ke..? 

Ek elehh... Tak payah nak buat-buat terkejut berok la haiihh.. kehkehkeh..


Kat bawah ni aku bagi gambar sebagai contoh kain yang ada kaki ataupun kain berkaki. Nampak tak perbezaan di antara kedua-dua jenis kain tu...? Kalau tak nampak, sila perhatikan lagi sekali.. Tengok betul-betul..





Untuk dapatkan hasil seperti gambar di atas, kain yang diperlukan untuk saiz badan L atau XL ialah sebanyak empat setengah meter (4 1/2 meter). Tujuannya adalah untuk mendapatkan pesak yang berkaki juga sebab pesak akan diambil secara sekeping sekeping iaitu berasingan. Kena beli kain yang belum siap berpotong la..


Dan jika kain tu sekadar empat meter iaitu beli kain yang dah siap dipotong, maka, baju itu akan jadi seperti gambar di bawah. Boleh tengok pesak tu cuma sebelah sahaja yang ada kaki dan sebelah lagi kosong. Pesak diambil seperti biasa iaitu empat segi tepat di potong dua secara serong.. Jadi, satu bahagian berkaki akan berada di bawah dan satu lagi akan berada di atas.. 


Kalau orang tu jenis faham sebab pesak tu takde kaki, takpe la.. Yang susahnya bila ada orang yang tak faham kenapa pesak tu sebelah je berkaki.. Dah kain tu ngam-ngam je, macam mana nak ada kaki kat dua-dua belah pesak..?



Tuan punya baju ni faham kenapa baju dia jadi macam ni..


Dan jika saiz individu itu lagi besar, maka lagi banyaklah meter kain yang diperlukan. Mungkin sebab itu ada sesetengah orang yang badan dia bersaiz besar akan membeli kain yang bidangnya 60 inci.. Tapi kalau aku, aku kurang suka jika kastemer hantar kain yang 60 inci ni.. Susah aku nak bajet dan nak pusing-pusing kain tu.. Sudahnya kepala aku yang pusing.. huhuhu.. 


p/s: Kalau nak selamat, tak payah beli la kain yang berkaki ni.. Beli yang bercorak penuh lagi cantik.. Senang sikit kerja aku nak memotong dan menjahit.. hehehe..

2 Tukang Tembak:

anakomak said...

cik azz jahit baju ye..
banyak tempahan raya tahun ni? ;)

Irfa said...

ramai yg order kain berkaki masa sy pegi borong kain last week ;)
mmg lawa tp pening si tukang jahit nak memotong kain tu nanti ;)

Next Post Previous Post Home