Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, July 15, 2013

Golongan yang dikenakan fidyah...

Assalamualaikum...

Golongan yang dikenakan fidyah...


Entry ni untuk panduan diri sendiri je.. Tapi kalau ada yang nak baca, boleh aje.. 

Ini untuk tahun 2011.. [sumber]


Hari tu aku sediakan duit lebih seratus ringgit untuk bayar fidyah puasa mak aku yang tertinggal tahun lepas. Ingatkan banyak la yang kena untuk 15 hari yang tinggal tu.. Rupa-rupanya tak sampaipun RM30 yang dikira RM1.80 untuk sehari. 


Lebih afdal jika dapat ganti puasa yang tertinggal tu.. Tapi kalau dah uzur dan dah tak mampu nak puasa, nak buat macam mana.. Kena la bayar fidyah.. Jangan pulak dua-dua ni tak buat sedangkan mampu untuk membuat salah satu daripadanya..


p/s: Ye la kan, kita ni tak pernah bayar fidyah, mana la nak tau.. Yang penting sediakan dulu duit yang secukupnya untuk bayar fidyah tu.. Biar lebih takpe, jangan kurang...

3 Tukang Tembak:

❤Kamsiah❤ said...

kalau bersalin bulan posa..emmm byk hari kena ganti...nasib baik tak pernah kena lagi hehe

Acik Erna said...

arwah mak dulu..sobab dio dah tak do..boleh ganti an poso..tapi fidyah pun baya yo

Ummiarissa Mahdi said...

saya selalu berpesan kat anak-anak dara saya kalau uzur tak puasa sebab period lepas je raya kita ganti sama-sama...barulah dia semangat nak ganti puasa tu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »