Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, July 19, 2013

Heliza Helmi dan Ketuk-ketuk Ramadhan 2013..

Assalamualaikum...

Heliza Helmi dan Ketuk-ketuk Ramadhan 2013..


Kali ni Ketuk-Ketuk Ramadhan 2013 menampilkan tetamu jemputan yang mempunyai mata yang besar.. Siapa lagi kalau bukan si Heliza Helmi tu.. Besarkan mata dia.. Macam guli je.. Bersinar gitu.. hehe..




Resepi Heliza ialah Kari Ketam Rina.. Tak tau la kenapa pulak ada nama Rina tu.. Apa-apapun, cuba tengok bahan yang diperlukan.

Bahan-bahannya:

4 ekor ketam - dipotong dua
3 sudu besar n
atural yogurt 
1 labu b
awang besar 
3 ulas b
awang putih 
3 ulas b
awang merah - dihiris
1 inci h
alia 
4 sudu besar r
empah kari 
6 helai d
aun limau purut 
6 biji c
ili padi 
1 sudu teh s
erbuk lada hitam 
3 kuntum b
unga lawang** 
5 kuntum b
unga cengkih**
3 biji b
uah pelaga** 
2 batang kulit k
ayu manis**

*Bawang besar, bawang putih dan halia dikisar sekali.


Cara memasak:

1) Panaskan minyak dan tumis 4 sekawan**. Kemudian masukkan bahan yang dikisar.
2) Kacau dan tunggu hingga pecah minyak dan kering sedikit.
3) Kemudian masukkan serbuk kari yang dibancuh dengan sedikit air. Kacau sebati.
4) Masukkan bawang merah, yogurt dan daun limau purut.
5) Perasakan dengan garam secukup rasa.
6) Masukkan ketam. Gaul sehingga masak rata.


Dan ini pula resepi Rendang Nangka Daging yang dimasak oleh Sheila Rusly..

Bahan-bahannya:

1 kilo n
angka muda - direbus empuk
300gm daging batang pinang 
300ml s
antan 
2 sudu besar k
erisik 
3 keping a
sam keping 
3 helai d
aun kunyit - dihiris
3 helai daun limau purut 
5 batang s
erai 
2 inci h
alia 
2 inci l
engkuas 
1 inci k
unyit hidup 
3 labu b
awang besar 
5 ulas b
awang putih 
40 biji c
ili padi
2 batang s
erai - dititik

*Serai, halia, lengkuas, kunyit hidup, bawang besar, bawang putih dan cili padi dikisar sekali.

Cara memasak:

1) Panaskan minyak dan tumis bahan yang dikisar.
2) Masukkan serai yang dititik dan gaul sehingga pecah minyak dan kering sedikit.
3) Masukkan daging dan biarkan sehingga daging masak empuk.
4) Masukkan daun limau purut, daun kunyit, santan, asam keping, garam dan gula secukup rasa.
5) Masukkan nangka yang telah direbus empuk.
6) Masukkan kerisik dan daun kunyit.
7) Gaul sehingga kesemua bahan masak rata.

[sumber resepi]


p/s: Siapa yang suka makan nangka dengan daging, boleh la cuba resepi ni..

1 Tukang Tembak:

jaakechik said...

jaa pun suka tgk ketuk2 ramadan ni. sbb menunya mcm mudah je utk kita try buat di rumah. hihihi...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »