Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, August 15, 2013

Oh my homemade slurpee/fanta... :D

Assalamualaikum...

Oh my homemade slurpee/fanta... :D


Siapa yang ada join grop masak-masak atau yang berkaitan dengannya, mesti selalu nampak geng grup yang share atau tempekkan resepi untuk buat air fanta sendiri ni.. Kiranya macam homemade fanta la.. Ada yang kata slurpee.. Ada yang kata fanta.. Ikut la mana yang sesuai.. Den tak kisah dohh... ahaha...


Aku dah lama perhatikan tapi setakat tengok gitu-gitu je la.. Masa tu belum ada keinginan nak mencuba.. Entah macam mana, baru sekejap tadi aku teringin pulak nak mencuba padahal aku bukannya peminat minuman bernama fanta tu.. Malahan, rasa air fanta tu sendiri aku tak tau macam mana.. Kiranya kalau homemade fanta aku ni menjadi atau tak menjadi, aku anggap menjadi je la.. hahahaha...


Okay, mari kita tengok bahan yang diperlukan.. Gula pasir takde dalam gambar ya.. Terlupa nak enterframe-kan gula pasir tu.. heeeeeee...


Sukatannya adalah 3 kilo gula pasir, 2 liter air, 300 ml pati sunquick, setengah botol esen pisang brand Star dan setengah botol pewarna hijau.. Aku gunakan botol Peel n Fresh tu untuk sukat air. Senang sebab isian dia memang 2 liter. Jika ikut resepi asal, dorang kata gunakan sunquick oren dalam botol kecil tapi disebabkan sunquick oren tu dah kehabisan masa raya hari tu, maka aku gunakan sahaja sunquick mandarin ni. Hentam saja la, janji sunquick.. haha.. Lepas tu pewarna hijau tu aku cuma gunakan suku botol je sebab dah itu je yang tinggal.. Tu pun kuat jugak kaler hijau dia.. Yang lain-lain tu, aku ikut seperti dalam resepi lah.. ^___^




Mula-mula masakkan gula bersama air hingga gula larut dan mendidih..




Kemudian, masukkan pewarna hijau dan pati sunquick tadi. Kacau lagi dan tunggu hingga mendidih lagi.. Biarkan mendidih agak lama sedikit supaya air tu benar-benar masak dengan sempurna. Pastikan api jangan terlalu besar dan jangan sekali-kali tinggalkan periuk tu begitu sahaja sebab takut nanti air tu membuak. 




Kemudian, tutup api dapur dan curahkan perlahan-lahan esen pisang. Sambil curah, sambil kacau. Maknanya dua-dua tangan kena bekerjasama la ya.. Jangan main curah macam tu je sebab nanti air tu akan membuak-buak. 




Member kat grup dah ada yang terkena dah.. Dia tinggalkan periuk atas dapur untuk buat kerja lain, lepas tu bila masuk je ke dapur, tengok air tu dah melimpah ruah atas lantai.. Dah jadi satu kerja pulak nak mencuci dapur dan lantai dapur tu.. Banyak yang terbuang dari yang masuk dalam botol.. 


Dan inilah hasil homemade fanta aku tu.. Masa ni memang ada keluar buih-buih halus macam air ber-gas tu. Untuk satu mug air macam dalam gambar ni, aku cuma perlukan dua sudu makan pati fanta tu je.. Itu bermakna pati ni sangatlah manis.. Aku tak letak ais sebab kat rumah aku memang takde buat ais ketul.. Harap maklum.. hehe..


Tak boleh minum selalu.. Kalau nak minum jugak, jangan letak banyak sangat pati fanta tu.. Buat yang nipis-nipis je...


Lepas ni tak payah dah beli pati syrup kat kedai.. Buat je sendiri.. Jimat ooo jimat... hehehe.. 


p/s: Bila google je, melampuh keluar pasal air fanta ni.. Macam-macam versi ada.. Pilih je sukatan mana yang kita nak buat..

UPDATE
__________

Tadaaaaaa.....!!!
Ni la hasilnya..
Dapat dua botol pati dan dua botol yang sudah dibancuh...
Slurpeeeee...!!!
Hehe....


Air yang dah siap bancuh dalam botol kecil tu dah aku bagi kat akak sebelah rumah.. Rezeki, apa salahnya dikongsi.. kan... :)

3 Tukang Tembak:

Tinta Lana said...

Salam.

Err..jadi kak..apa rasanya kak? rasa sunquick? Tengah trend ke ni.. Tak perasan plak air fanta2.. Planta ya la,hik3

Acik Erna said...

assalam azz..nak cubo la..buek air hijau ni

Aziela said...

Wah, bagusnya. Senang amat nie. Kalau buat untuk raya memang berguna sakan. Bancuh pun senang. Campur dengan air kosong jer kan.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »