Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, November 7, 2013

Dua tahun punya bil...

Assalamualaikum...


Dua tahun punya bil...


Tinggal lagi dua bulan untuk melengkapkan 'koleksi' bil kat rumah ni yang merangkumi bil air, letrik, streamyx + telefon dan juga bil asterok yang baru je naikkan caj untuk bulan ni.. Hampeh je.. hoho...


Buat masa ni, aku memang simpan bil untuk dua tahun ni.. Sebab sekarang ni mesti ada bil yang tak sampai ke rumah.. Kadang-kadang ada juga bil yang lambat sampai.. Alih-alih bulan berikutnya sampai bil yang baru, siap dengan tunggakannya sekali.. Sakit hati betul.. Ingat kita ni cop duit gamaknya.. Kalau cop duit, senang cerita la, duit sentiasa ada.. 


Lagi satu, kalau nak bayar bil yang tertunggak tu secara ansuran, kena pergi pejabat yang berkaitan.. Pekerja kat pejabat pos tak nak terima bayaran yang tak penuh.. Lepas tu, kalau dah bayar tapi masih ada tulis tunggakan kat bil yang baru, kena sertakan sekali bil yang dah dibayar tadi.. Tu yang kena simpan bil yang lepas-lepas tu.. Kalau tak simpan, masak la nak mencari.. 




Mujurlah enpon aku guna kad tambah nilai.. So, takde la bil yang sampai ke rumah.. Kredit masih ada baki lagi. SMS percumapun masih banyak lagi tapi tarikh pembatalan servis adalah pada 30/12/2013.. Jangan sampai terlupa tarikh tu dah la.. Kang habis burn semua tu macam tu je... Rugi je.. hehh..




Bila dicongak-congak semua bil dalam tempoh dua tahun ni, rasa tak tertelan air liur dibuatnya.. Banyak betul 'melabur' kat bil sahaja.. Air, api, telefon dan internet, memang diperlukan.. Tapi asterok..?? Pakkal je bil tu bukan atas nama aku.. Kalau tak, dah lama dah 'selamat jalan romeo'.. hehh...


Dah cuba sebaik mungkin nak berjimat.. Makin berjimat, makin naik bil.. hmmm... Ater, kalau aku sorang je yang bertungkus-lumus nak berjimat, mana nak jalan.. Kena la aku berjimat kat benda lain pulak... huhuhu..


p/s: Pening kepala dok membajet ni.. hehh...

1 Tukang Tembak:

Tinta Lana said...

Salam.

Akak..saya dpt ilham nk tulis entry la..cara2 berjimat,hahaha

Abah saya, kalau bil2 ni lambat dari biasa, terus dia telefon pihak berkenaan, tnya kenapa lambat.

Setakat ni,ok la. Dalam setahun ada la 2,3 kali lewat sampai.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »