Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, February 24, 2014

Busana Nana..

Assalamualaikum...

Busana Nana..


Berdasarkan kepada tajuk bukunya iaitu Busana Nana hasil karya ketiga dari Saidatul Saffa ni, aku mengharapkan agar ada sedikit info berkaitan ilmu jahitan yang penulis kongsikan tapi aku tak jumpa apa-apa selain daripada kegigihan Lubna menjahit leher baju melayu si hero dan juga menggunting hampir lima puluh helai baju kurung pesak daripada kertas mahjung untuk pola pakaian kanak-kanak..




Alangkah bagusnya jika dimasukkan sedikit info tentang jahitan dalam perbualan antara Zatil dan Lubna.. Contohnya, Zatil boleh ajar Lubna cara nak ambil ukuran pada badan dan buat pengiraan untuk lukis pola pakaian..

“Nak belajar gunting kain susun belakang pula tak?” - Zatil


Ataupun rasanya boleh kot letakkan satu dua gambar rajah pola pakaian sebab aku tengok dalam beberapa buah buku dari Jemari Seni ni ada je penulis masukkan gambar dalam novel dorang..


Awal-awal tadi, sebelum dia tertidur tu dia dah berazam malam ni, dia nak juga gunting kertas-kertas tu sampai dapat lima puluh helai baju kurung pesak saiz kanak-kanak - (muka surat 18)


Akupun asalnya tak pandai menjahit jugak.. Satu apapun aku tak tau.. Tapi takde la sampai nak buat berpuluh saiz pola baju kurung pesak kanak-kanak.. Biasanya setiap pakaian ada standard saiz masing-masing berdasarkan umur si pemakai.. Umur empat tahun hingga lima tahun boleh je gunakan saiz yang sama sebab ianya lebih kurang je.. Lainlah jika ada lima puluh orang kastemer kanak-kanak yang datang menempah baju kurung pesak tu.. Yang ni memang wajarlah buat pola berdasarkan ukuran mereka..


p/s: Kalau dah sampai lima puluh saiz tu, dari umur berapa hingga umur berapa kanak-kanak tu agaknya ya.. Tengah pening dok mengira saiz kanak-kanak.. Ada tak sesiapa yang boleh fahamkan aku kat bahagian ni..

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »