Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, April 24, 2014

Kutuk-kutuk tapi follow jugak.. hikhikhik....

Assalamualaikum...

Kutuk-kutuk tapi follow jugak.. hikhikhik....


Kita ni kalau masuk bab mengutuk, memang la power.. hahaha.. Lebih power daripada super power.. Err, apa benda la yang aku meraban ni.. ahahh...


Aku bagi contoh la ya sebab bila ada contoh ni, senang nak refer dan refresh.. hehh..


1- Kita kutuk fesyen tudung orang itu tapi dalam masa yang sama, kitapun jual tudung peten macam tu.. Atau lagi teruk, kita dan kaum kerabat kitapun pakai jugak tudung yang sebegitu.. 


2- Kita mengata pakaian orang begitu begini, ketat sendat sampai nampak segala jenis bayang tapi kita tak sedar yang kita, atau ahli keluarga kita, atau kawan-kawan rapat kitapun berpakaian macam tu jugak..


3- Kita dok kutuk orang yang kita tak suka tapi kita dok jenguk jugak dia punya laman sosial.. Dah jenguk tu dah la.. Ni siap dok potpet lagi kat orang lain.. kehkehkeh.. 


4- Kita dok kutuk siaran televisyen yang kita tonton tapi siaran itu jugak la yang kita dok follow hari-hari.. Macam geng yang boikot TV3 tu laa.. ahakkk...


5- Kita kutuk orang yang kawen cerai tapi kita tak tau nasib kita macam mana di kemudian hari.. Jangan nanti kita pulak yang follow benda yang sama.. uiishhh...


6- Kita dok kutuk dan ketawakan hasil kerjatangan orang lain sedangkan kita sendiri tak tau langsung nak buat kerjatangan tersebut.. Sibuk bebeno kita dok skodeng orang tu punya kerja.. hewhewhew..


7- Dan pelbagai lagi jenis kutukan yang tidak membina langsung tapi kadang-kadang boleh menimbulkan kegelian di dalam hati sampai terkekek-kekek ketawa.. hahaha.. Bukan suka dengan kutukan tersebut tapi kadang-kadang ayat yang dicipta tu sangat la tak menahan.. hehh..


p/s: Bab pakaian, aurat atau berkaitan hukum hakam ni, aku tak berani nak cakap sebab diri sendiripun tak semenggah.. Ukur baju biarlah di badan sendiri.. Jika baju sendiri singkat dan sendat, tak perlulah nak kutuk baju orang lain.. huuuuu.... .

6 Tukang Tembak:

Irfa said...

kuman seberang laut nampak
gajah depan mata, buat2 pejam mata
hihi

APAN said...

slh org senang nampak, slh sendiri kesedaran tu lambat dtg...manusia...sy pun sama jer...

Yunus Badawi said...

Lidah tak bertulang. Nak kutuk orang tak agak-agak …. huhu

Acik Erna said...

Azz.namo pun manusio kan Azz..harap2 kito tak ikut samo macam tu

Angah said...

aje benor...kalo salah orang tu cepat je nampak, salah seniri....erm...

Tinta Lana said...

Saya pernah baca..antara puncanya, bila kita buat mcmtu, kita sbnrnya cuba 'meyakinkan' diri yg kita ni lebih baik dari individu yg kita kutuk/mengata. Dalam konteks mengutuk individu lah. Tapi kita sendiri tahu, kita mungkin sama/lebih kurg je dgn yg kita kutuk.

Bila buat mcmtu, we feel much 'better', wlaupun rasa tu cuma sementara saja.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)