Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, November 23, 2014

Homemade roti canai....

Assalamu'alaikum...

Homemade roti canai....


Hari tu kat entry pasal homemade coklat aku tu, aku ada letakkan kata-kata kat bawah ni kat ruangan p/s.. Dan tak lama lepas tu akupun cuba la buat homemade roti canai ni pula.. Jom tengok jadi ke tidak homemade roti canai yang aku buat tu.. hehh...




Mula-mula kita tengok gambar dulu la ya.. Sambil-sambil tu aku selang selikan dengan keterangan tentang pengalaman aku yang tak seberapa ni.. Ni pertama kali cuba buat roti canai sendiri weiii.. Selama ni dok melangut je tengok mak buat.. ahah.. 


Sebelum tu, aku bagi resepi roti canai aku ni dulu.. 

1 kg tepung gandum
1 sudu makan minyak masak @ marjerin
2 sudu teh garam halus*
2 sudu makan susu pekat manis*
2 1/2 cawan air suam*

=> Campurkan semua bahan yang bertanda * dan kacau sebati.. Kemudian curahkan ke dalam tepung gandum dan uli hingga menjadi doh.. Akhir sekali masukkan minyak masak atau marjerin dan uli lagi sehingga doh berkilat dan lembut serta tidak melekat di jari.. Lepas tu proses buat doh kecil-kecil, seletkan marjerin pada setiap doh dan perap selama lebih kurang 3-4 jam.. Lepas tu barulah buat proses tarik menarik dan sanggul menyanggul.. Sebelum proses tarik menarik tu, kena uli sekejap doh yang kecil-kecil tadi.. *ni tips dari makcik jiran aku.. Minyak masak nak kena letak lebih..


 Tang menyimpul buat sanggul ni memang aku ingat sangat cara mak aku buat.. hehe..


 Ehh, dah macam rupa bunga ros tu pulak dah... Kebetulan atau suratan.. ahahh..


 Tepek-tepek-tepek... Tapi takut-takut nak letak minyak.. Kolestrol banyak.. *konon.. 


 Masa ni dah mula rasa cuak.. Dah bercakap dalam  hati dah; macam tak jadi je roti canai aku ni.. Dah macam wraps pulak dah rupa dia.. huuuu...



Gambar atas dan bawah ni aku goreng separuh masak untuk di-frozen-kan.. Tunggu masak kari dulu baru keluarkan.. hehh..



Ni antara status yang aku post kat fb aku.. 


Pertama kali cuba buat roti canai tapi tak menjadi.. Tak boleh nak tepuk-tepuk roti tu.. Dah rupa macam wraps pulak..    Tanya omak, apsal tak buleh topuk..? Mak jawab, tak bolapih ghuti ehh, camno nak topuk..    


Sehari selepas aku buat roti canai ni, akupun dengan muka tak malunya pergi la mengadu kat dua orang jiran aku.. Aku cakap la yang aku cuba buat roti canai tapi tak menjadi... huhu.. Lepas tu akupun tanya la kat dorang macam mana cara yang betul nak buat roti canai ni sebab dorang ni dah biasa buat masa anak-anak dorang kecil dulu.. Cuma sekarang ni je dorang dah tak buat dah roti canai sendiri.. 


Dapat dah beberapa jawapan dari dorang.. Terima kasih banyak-banyak sebab sudi berkongsi pengalaman dan info.. Dah tau dah kenapa tak boleh topuk.. Pertama sebab kurang uli.. Uli sekejap sangat.. Kedua sebab kurang minyak.. Ketiga sebab kurang tarik.. Tak boleh nak tarik lebar-lebar sebab doh tak cukup adun, tak lembut, tak boleh nak tarik.. Maybe lepas ni akan cuba buat lagi... InsyaAllah.. 


p/s: Dia punya bau dah ada dah bau roti canai..  Yang ni dah jadi frozen.. Bila-bila nanti boleh la keluarkan tapi nak kena masak kari dulu la.. Ni yang maleh ni..  

4 Tukang Tembak:

Cik Iman said...

Memang nampak macam bunga ros la doh tu ekekek pandainya

Acik Erna said...

akak dulu2 maso emi kocik ado la cubo buek roti canai sendiri azz..monjadi la..sikit..tapi dah lamo dah tak buek ni..tak tau la boleh jadi laie ko tidak

Sidratul Muntaha said...

wah..
terbaiklah!
kalau kami prate jelah..
jenuh nak nguli

http://setotdanara.blogspot.com/2014/11/personal-hiking-trekking-exercise-frim.html

Angah said...

nak sikit...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »