Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Monday, January 19, 2015

Benda yang aku tak suka nak tengok.. hmm...

Assalamu'alaikum...

Benda yang aku tak suka nak tengok.. hmm...


Ada ketikanya mata dan hati jadi sakit bila tengok benda yang sama berulang kali.. Sakitnya ibarat disogokkan dengan makanan basi ketika perut tengah lapar menggila.. Makanan tak sedap boleh lagi hadap sebab dah kelaparan ya amat, tapi makanan basi..? 




Sakit tak  hati bila bukak tudung saji dan tengok pinggan atau mangkuk tinggal kosong tanpa dicuci..? Nak habiskan isi dalam mangkuk tu takpe tapi sekurang-kurangnya basuh la bekas tu dan alihkan tudung saji tu kat tempat lain.. Takde la nanti orang yang mengharap ada makanan bawah tudung saji tu rasa ralat atau kecewa.. Dah la takde benda bawah tu.. Lepas tu bekas tu dibiarkan macam tu je.. 





Sikap berkira dengan tenaga ni tak elok diamalkan tapi itulah yang selalu berlaku.. Langsung takde sifat berterima kasih.. Terima kasih tu bukan sekadar menuturkannya melalui percakapan tapi juga boleh dilahirkan melalui perbuatan.. Meringankan kerja orang lainpun dapat pahala tau.. 


p/s: Cubalah bertimbang rasa sikit.. Janganlah pentingkan diri sendiri je.. 

1 Tukang Tembak:

Miz Eija said...

assalamualaikum... salam perkenalan cik azz.. awat marah ngat tuuu... sabar yeaaa... jemput singgah blog eija kot boleh buat cik azz senyum hihi

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »