Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Thursday, May 21, 2015

Bantu sahajalah...!

Assalamu'alaikum...

Bantu sahajalah...!


Bila ada je bantuan kemanusiaan negara untuk orang luar, maka adalah jugak suara-suara yang berbunyi: 

~> Kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan.. 
~> Rakyat sendiri merempat, sibuk nak bantu rakyat luar..
~> Utamakan bantuan untuk rakyat sendiri daripada sibuk bantu orang asing..
~> Dan macam-macam lagi ketidakpuasan..


Bantuan itu cuma sekali sekala bila ada musibah yang melanda.. Jika setiap masa nak kena bantu, itu bukan lagi namanya bantuan.. Itu sudah menjadi tanggungan.. Tapi jika suara-suara tadi mampu untuk membantu, bantu sahajalah.. Malahan jika mampu menanggung, silalah berbuat demikian.. 


Kita kena semat dalam jiwa dan minda bahawa bantuan itu tidak mengenal siapa.. Kita bantu orang dengan sekian sekian cara.. InsyaAllah, orang akan bantu kita dengan cara yang mungkin sama ataupun mungkin juga berbeza mengikut kemampuan yang mereka ada.. Tapi perlu ingat juga bahawa semua ini akan terjadi dengan izin Allah.. 


Jangan pula merungut bila apa yang kita bantu tidak mendapat balasan yang setimpal.. Itu dah tak ikhlas namanya.. Bila tak ikhlas, maka tak dapatlah pahala.. hehh..



Buat baik, dapat pahala..
Buat jahat, dapat dosa..
Tak buat apa-apa, tak dapat apa-apa jugaklah..! Jangan pulak demand lebih-lebih..!


Kita ni kalau bab bercakap, memanglah pandai tapi bila masuk bab merealisasikan apa yang kita cakap tu, sangatlah ketinggalan.. 


p/s: Tak sampai ke manapun jika asyik tuding-menuding.. 

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »