Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, June 7, 2017

Hargai apa yang kita ada.

Assalamu'alaikum.

Hargai apa yang kita ada.


Bagi sesetengah orang, mungkin dia tak pandang dah dengan duit koyak macam ni. Dia buat tak tau je. Atau lebih sadis lagi, terus je dia buang duit ni. Apa yang pasti, orang tu bukan aku sebab aku sangat menghargai setiap sen yang aku ada. Setiap sen itu adalah rezeki dari Allah. Jangan lupa itu dan jangan kufur nikmat.




Oleh sebab itulah, gigih aku selotep duit seringgit yang dah koyak ni. Duit ni aku jumpa dalam mesin basuh. Sekeping dalam mesin basuh dan sekeping lagi dalam poket seluar. Masa jumpa sekeping yang pertama tu, aku dah rasa ralat dah. Kecewa? Memang rasa kecewa sebab sayang duit tu dah tak boleh nak digunakan lagi.




Lepas tu, masa menyidai kain, terasa la sesuatu dalam satu poket seluar ni. Akupun seluk la poket tu dan keluar la bahagian yang sekeping lagi tu. Masa ni muka dah mula senyum dah. Dalam hati dah ucap Alhamdulillah dah. Dah plan nak cantum duit ni guna selotep. 




Syukurlah duit seringgit ni tak hancur. Jika hancur, bermakna hancur jugaklah hati aku melihatnya. Heh. Dan sekarang duit tu dah selamat aku cantum. Nombor siri tak terjejaspun. Kiranya duit ni masih laku lagi la, kan? Jangan kata duit ni tak laku sebab aku selalu je dapat duit kertas yang berselotep masa beli barang di kedai. 




p/s: Duit seringgit ni mungkin takde nilainya pada sesetengah orang tapi sangat besar nilainya pada orang yang betul-betul memerlukan. Makanya, sementara kita ada rezeki ni, hargai setiap rezeki yang Allah beri itu.

1 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Telitinya cik azz sambung duit tu,.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »