Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, June 6, 2017

Resepi cencaru sumbat sambal dan cara membuatnya.

Assalamu'alaikum.

Resepi cencaru sumbat sambal dan cara membuatnya.

Petang semalam, aku ke bandar. Singgah la kat pasaraya dan akupun beli la ikan cencaru ni. Nampak macam segar je ikan cencaru tu. Tu yang aku beli tu.


Petang ni, akupun buat la cencaru sumbat. Pertama kali nak cuba buat cencaru sumbat sambal ni. Resepi tu google aje la tapi ada la satu dua bahan yang aku tambah dan buang. Biasa la, mana best kalau main ikut je resepi orang. Takde thrill gitu. Haha. 


 4 ekor ikan cencaru saiz sederhana besar.



^
Bahan untuk tumis yang perlu dikisar. Boleh juga tumbuk jika rajin. Aku ni malas. Haha.
v


 ^
Bersihkan ikan dan belah bahagian belakangnya. Telur ikan tu jangan dibuang pulak. Boleh je bakar sekali nanti. Sedap woo telur ikan ni. Heh.
v


 ^
Ikan cencaru yang sudah siap dibelah belakangnya dan daun kunyit yang diperlukan untuk membungkus ikan tu nanti. Tulang kat belakang daun tu kenalah buang sikit. Kalau tak buang, nanti susah nak lipat daun kunyit tu.
v


Okay, sekarang proses nak menumis sambal dan menyumbat ikan cencaru tadi.


 Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang dikisar tadi.



 ^
Apabila bahan tumis sudah layu dan berbau harum, masukkan 5 sudu makan cili kering kisar. Teruskan memasak hingga sambal pecah minyak.
v


 ^
Lepas tu, masukkan hirisan daun kunyit ke dalam sambal. Masukkan juga garam secukup rasa. Aku tambah dua sudu makan sos tiram.  Teruskan mengacau hingga sambal betul-betul masak dan kering.
v


Sekarang, proses nak sumbat sambal, proses membalut dan proses membakar cencaru sumbat sambal ni pulak.


 ^
Aku gunakan kuali leper ni je sebab aku takde kuali ajaib. Aku lapikkan kuali dengan daun pisang.
v


 ^
Isikan sambal di bahagian belakang dan depan ikan.
v


^
Letakkan ikan cencaru yang sudah disumbat sambal tadi di atas sehelai daun kunyit. Lipatkan daun dan bungkus ikan tadi. 
v


 ^
Ni untuk buat kelongsong untuk isi telur ikan tadi.
v





p/s: Alhamdulillah. Jimat bajet jika masak sendiri. :D

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »