Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, June 7, 2017

Masak yang ringkas-ringkas je.

Assalamu'alaikum.

Masak yang ringkas-ringkas je.


Dah siap masak untuk berbuka puasa? Aku macam biasa la. Masak yang sempoi je. Bulan puasa ni malas nak berhempas pulas masak yang renyah-renyah. Simpan tenaga la katakan. Haha.


Petang ni aku cuma buat masak lemak cili padi ikan kembung berencahkan rebung, masak sup cendawan tiram campur carrot dan kacang buncis dan panaskan ikan cencaru sumbat sambal yang masih lagi berbaki dua ekor. Petang semalam dorang pergi bazar ramadan dan beli seekor ayam golek. Tu yang ikan cencaru sumbat sambal tu masih ada baki.




Rebung hari tu baru hari ni aku masak. Masak sikit je pun rebung tu sebab takut dorang kat rumah ni tak makan. Kang membazir pulak. Hari tu tak jadi nak masak rebung ni sebab mak aku kata kalau rebung baru, kena peram dulu. Kalau terus masak, takut nanti rebung tu pahit. 




p/s: Bulan puasa ni aku tak rajin nak buat kuih muih. Ada la sekali hari tu aku buat kuih buah melaka, sekali buat bubur jagung dan dua kali buat bubur kacang. Kalau rasa teringin nak makan kuih, beli je seringgit dua kat bazaar ramadan.  

2 Tukang Tembak:

Farrah MF said...

Dua-dua juadah buat saya terliur 😊

Farrah MF said...

Dua-dua juadah buat saya terliur. Aishhhh,...lamanya tak makan gulai rebung.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »