Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, March 10, 2018

Tanam pokok sayur secara terbalik.

Assalamu'alaikum.

Tanam pokok sayur secara terbalik.


Dah lama dah aku tengok kat Youtube fasal penamanam pokok sayur secara terbalik ni. Masa tengok tu, rasa teringin pulak nak cuba buat tapi masa tu aku belum lagi serius dalam berkebun ni. Saja je la cari info sebelum memulakan berkebun. At least, jika nak buat nanti, aku dah tahu kat mana nak cari info berkaitan.


Makanya, pagi ini, akupun cuba la buat. Kebetulan, semua bahan dah sedia ada termasuk anak pokok kacang panjang renek yang dah cambah dah. Botol dan tanahpun ada. So, apa lagi. Proceed je la tanpa halangan. Hehe.




Sebaiknya, cat dulu botol ni untuk elakkan akar pokok terkena sinaran matahari tapi aku malas pulak nak cat padahal cat dan berus dah ada dah. Yang takde cuma thinner je. Tu yang jadi malas nak mengecat. Heh. Lagi satu, rasanya tak perlu buat banyak sangat lubang pada botol sebab nanti masa siram, air tu akan bawa tanah keluar ikut lubang tu. Tapi disebabkan botol ni memang dah ada, maka aku gunakan sahaja la.






Aku gunakan garfu besi untuk umpil anak pokok kacang panjang renek tu. Sambil umpil, sambil pegang tanah tu. Lepas tu, terus je kepal tanah tu untuk elakkan tanah terbarai.






Lepas tu, sambil kepal tanah tadi, sambil masukkan anak pokok ke dalam botol yang sudah dipotong dua. Tolak dan tarik perlahan-lahan daun dia keluar dari muncung botol tu.





Kemudian, boleh la penuhkan tanah atau medium yang kita nak gunakan. Aku gunakan tanah organik yang beli dari nurseri tu je.





Dan, akhir sekali, boleh la gantungkan botol tadi mengikut kreativiti masing-masing. Aku gunakan jaring kipas yang dah rosak ni. Aku tutup atas botol dengan jaring untuk elakkan tanah berterabur masa disiram. Kebetulan, jaring tu memang dah ada. Aku gunakan aje la. Kalau jaring tu takde, aku biarkan aje botol tu terdedah. Tak rajin pulak aku nak pergi beli jaring. Haha.







Tak salah untuk mencuba dan aku ni memang jenis yang suka mencuba. Tak cuba, tak tahu, kan? Siapa yang takde ruang untuk menanam, boleh la cuba guna kaedah ini. Aku gunakan kacang panjang renek sebab pokok ni tak besar dan tak tinggi. Sesuai la pulak dengan nama dia yang renek tu, kan? Haha.


Kita tengok dulu macam mana kejadiannya nanti. Harapnya, elok la pokok ni hidup dan berbuah. Dah terbayang dah buah kacang panjang tu berjurai-jurai ke bawah. Dah berangan dah nak petik. Hahaha.


p/s: Lebih baik mencuba dari tidak mencuba langsung tetapi tahu mengata sahaja. Ehh...! 🤭🤭🤭
.

1 Tukang Tembak:

Hans said...

wah
memang kreatif lah :)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)