Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Friday, October 19, 2012

Siapa tau resepi ni..?

Assalamualaikum...

Siapa tau resepi ni..?

Aku ni penggemar kuih bahulu tradisional, bukan bahulu jenis sekarang yang dah banyak dicampur-aduk-kan dengan pelbagai perisa..

Masa zaman aku budak-budak dulu, mak aku memang terer buat bahulu tradisi ni. Berpuluh biji telur yang dia pukul.. Kadang-kadang abah (kini arwah) aku yang pukul telur dengan gula tu sampai betul-betul kembang.. Penuh la satu pasu tu dengan bancuhan telur dan gula.. Dulu-dulu orang pukul bahulu ni dalam pasu, pastu pukul guna tangan je. Bukan la maksud dia kita guna tangan untuk kocak-kocak adunan tu.. adehh.. Ada la alat dia.. Akupun pernah jugak mencuba..  Naik lenguh ketiak weii... hahaha... Bukan macam sekarang, serba-serbi gunakan mesin..

Cuma sekarang ni aku rasa teringin pulak nak buat bahulu tradisi ni.. Bila aku tanya mak aku, macam mana resepi dia, mak aku jawab, ontah, ingat-ingat lupo dah.. huhuhu.. Terasa rugi sangat sebab tak ambil perhatian masa dorang buat bahulu tu dulu.. 

Then, tanya la kat kakak aku yang sorang ni.. Diapun masa zaman remaja memang selalu jadi tukang pukul bahulu ni.. Kalau kuih-kuih tradisi ni banyak yang dia tau.. Cumanya, bila dia dah sibuk bekerja, memang dia tak buat dah la segala macam kuih ni.. Kakak aku cakap sukatan untuk bahulu tradisi ni senang je.. Cuma perlukan telur, gula dan tepung gandum je.. Tak payah nak letak serbuk penaik semua tu.. Yang penting, tepung gandum tu kena jemur kat panas matahari sebelum diayak dan digunakan.. Kalau takpun, kena sangai dulu tepung tu supaya nanti bahulu tu lembut dan gebu..

Okay, tang tu aku faham la.. Ni tang sukatan bahan ni, cmno lak..? Mak aku cakap, kalau tak silap dia la, sukatan bahulu tradisi ni kalau gunakan mangkuk, satu mangkuk gula dan satu mangkuk telur dipukul sampai kembang.. Pastu bila nak bakar, ceduk sikit adunan tadi ke dalam mangkuk lain, kemudian masukkan sedikit demi sedikit tepung ke dalamnya dan kacau sebati.. Kena pastikan bancuhan itu tidak terlalu berat atau padat, takut nanti bahulu bantat.. Kena pandai-pandai agak la.. Sebab tu takde sukatan untuk tepung disediakan.. Yang pasti, tepung tu kena banyak la bergantung pada banyaknya bancuhan gula dan telur tadi..

Cara-cara nak bakar tu aku rasa mudah je sebab sekarang ni semuanya bakar guna oven. Kalau nak bakar guna cara dulu-dulu tu, aku serender dulu la nak buat.. Cara nak pukulpun guna mesin jugak.. Kat rumah aku ni dah ada dah mesin besar tu.. Ni semua kakak aku la yang punya kerja.. Aku nak beli stand-mixer macam yang aku selalu tengok kat tv tu.. So, takde la lenguh tangan nanti sebab sekarang ni aku gunakan hand-mixer je.. Pastu kakak aku cakap, daripada ko beli mesin macam tu, baik ko beli je mesin besar terus.. Lagipun dia ada kawan yang boleh supply mesin jenis industri ni.. Maka, akupun ikut je la cakap dia..


Tak pernah guna lagi mesin ni.. Adik-adik aku dah bising dah tanya, bilo nak guno mesin ni.. Huhuhu...


Jadi, kepada kawan-kawan yang mak dia pernah buat atau tau resepi bahulu tradisional ni, boleh tak bagitau aku resepi tu.. Aku dah cuba gugel tapi macam tak kena je resepi yang aku jumpa tu.. Aku nak resepi yang pure tradisi.. Tolong ehh tanyakan kat mak-mak atau nenek korang pasal resepi ni.. 

p/s: Boleh tinggalkan resepi tu kat kotak komen.. Sebelum tu, terima kasih yang tidak terhingga aku ucapkan jika ada yang sudi berkongsi resepi ni.. Kalau takde, apo nak kato, ye tak.. huhuhu...

3 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

azz..akak punyo kojo dulu buek kuih bahulu ni..dari menumbuk tolo sampai lah ko bakar..kalau tak silap akak..azz..ingat tak mangguk basuh tangan dulu2 tu..yang jeroneh kaco e tu..tu la sukatan akak..satu mangkok tolo tu..satu mangkok gulo..tumbuklah sampai gulo tu hancu..kombang boto lah..tang topong tu..akak tak tau nak cakap cam mano.sobab dulu akak dah biaso buek..jadi tak sukek2 topong tu doh..akak tau agak dah macam mano nak buek baulu lombut tu..tu la rugi e tu azz..tak do lah teringat nak sukek lak maso tu kan..kok tak boleh bantu azz..

gadisBunga™ said...

mak saya tak penah buat kuih bahulu jadi saya pun otomatik tak reti buat bahulu. heheh.

tapi kuih yang mak saya selalu buat pun saya tak reti buat jugak. lalalal~

Tinta Lana said...

Salam.

Maaf kak..tak dapat membantu..

Saya pun cuma ada pengalaman sekali je buat kuih tradisi ni dikampung..opah saya pun dah uzur dah..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »